Huntress – Static

Huntress – Static
Napalm Records, 2015

Vorige week kwam de nieuwe plaat van het Amerikaanse Huntress uit en dat was er wel eentje waar ik naar uit keek. De band heeft duidelijk een voorkeur voor albumtitels met dezelfde beginletter, want na Spell Eater en Starbound Beast is het nu de beurt aan Static. Misschien is het een kenmerk van de platen van deze band geworden, dat zal de toekomst uitwijzen, maar wat wel als een paal boven water staat is dat deze band een eigen pad volgt binnen heavy metal.

Huntress - Static

Vaak lees je zaken over occulte heavy metal en daar worstel ik al sinds het debuut mee bij deze band. Huntress klinkt immers eerder traditioneel en lijkt op Static ook binnen de teksten en het artwork minder in te gaan op occulte thematiek. Wel straalt zangeres Jill iets lekker traditioneels uit en voorziet ze de band met die zwarte vingertoppen wel van een lekker smerig en donker sfeertje. De heavy metal die Huntress aanbrengt is dan weer lekker ruw, maar wel voorzien van catchy momenten en fijne melodieën. Jill is deze reden dat deze band ook anders aanvoelt dan menig fijne oldschool heavy metalband. Bij het debuut deed het me al richting Mercyful Fate/King Diamond denken op basis van deze felle zangstijl en die invloeden blijven zeker aanwezig. Gemixt met traditionele occulte vrouwenzang geeft dat een lekker stijlvolle en rauwe atmosfeer aan deze band.

Soms kan het ook gewoon even wat lekker trager, zoals dat op een track als Mania gebeurt op deze plaat. Op die momenten komt die occulte doomsfeer wel wat beter aan het licht, maar eigenlijk brengt Huntress het op deze plaat met heel wat overgave. Dat gebeurt met heavy metal die lekker in het gehoor ligt en erg fijne melodieën bevat, maar waar op tijd en stond eens een gepeperd moment aanbreekt. De band koos ervoor om de twee eerste tracks visueel kenbaar te maken aan de wereld en het geeft zeker een goed beeld van deze band. Op Sorrow kan je meteen de zangstijl van deze dame eens beluisteren, en als die je niet aan staat dan kan je ook nog steeds het geluid dempen en naar het beeldmateriaal kijken. Los van die aparte zanglijn is dit ook gewoon een lekkere song met een fijne groove.

Je moet het ongetwijfeld even laten inwerken. Enerzijds is dit potje heavy metal lekker traditioneel en oldschool, met af en toe een doomhint. Op andere momenten kruipt hier echter flink wat energie in en zou je het zo in de metalkroeg kunnen draaien voor of na die nieuwe van het Belgische Bliksem. Vooral ook omdat dit weer zo’n griet is met spreekwoordelijke ballen aan het lijf die Huntress anno 2015 mee tot een uniek gegeven maakt op de metalmarkt. Schaf deze maar aan dus.

Huntress - Static

1. Sorrow
  2. Flesh