Soilwork – The Ride Majestic

Soilwork – The Ride Majestic
Nuclear Blast, 2015

Er zijn bands die je blijft volgen, omdat ze ooit een onuitwisbare indruk op je hebben nagelaten. Ook al vertroebelt de relatie soms omwille van te hoge verwachtingen, je blijft verlangen naar meer, en je neemt soms ook genoegen met minder. Bij mij was het in 2002 dat Soilwork mijn wereld op zijn kop zette met het door Devin Townsend gemanaged album Natural Born Chaos. Daarna werd het nooit meer hetzelfde. De kwaliteitscurve steeg gelukkig weer de laatste paar albums en nu kwam ik terecht bij The Ride Majestic.

De melige melo-intro tekent Soilwork anno 2015, het is zoals het is. Het stuwende gitaarwerk gelukkig ook, net zoals het drukke drumwerk van fenomeen Dirk Verbeuren. Bjorn blijf als vanouds op zijn timbre schreeuwen en clean zingen, daar vallen geen verrassingen te noteren. Het komt dus nog maar eens neer op de kwaliteit van de nummers. Het openende titelnummer mag er best wel zijn, en combineert dynamiek van moderne metal met een uitstekend refrein. Vooral de solo en de versnellingen bevorderen dit nummer tot een komende klassieker.

Echt interessant wordt het bij Alight in the Aftermath, waar alle skills van Soilwork in een progressieve mix gekatapulteerd worden, met inbegrip van enkele strepen stevige meloblack (valt nog een paar keer op dit album)en groovy solo’s. Uptempo oldschool Soilwork met veel moderne tricks, heaviness, agressie en brutaliteit. Soilwork is terug!

Nog zo een interessant nummer is Death in General, met een pak stuwkracht, een intens refrein en een vrij sterke tekst. Enemies in Fidelity overklast daarna bijna alles, met een nog sterke tekst, nog meer power, een nog sterker klevend refrein en een lekkere drum-outro van den Dirk. Mijn favoriet van deze plaat, samen met Alight …

Na de eerste vijf nummers zakt de kwaliteit wat, om uiteindelijk te eindigen met een toppertje. Het aandoenlijke Father and Son, Watching the World Go Down, waar melodie en emotionaliteit een symbiose vormen met de flow van de solo’s en de krachtdadige headbangstukken. Soilwork heeft het talent en heeft deze keer weer werk gemaakt van puike nummers. Yes, deze is goed, inclusief artwork.

Soilwork

1. The Ride Majestic
  2. Alight in the Aftermath