Peste Noire – La Chaise-Diable

Peste Noire – La Chaise-Diable
La Mesnie Herlequin ,2015

Eén van de meest vreemde heerschappen in de wereld van de blackmetal is terug. Ja dat is nogal een uitspraak, zeker gezien het feit er zoveel zijn, maar Famine hoort zeker in een top vijf, mocht deze ooit opgesteld worden. Zijn houding ten opzichte van alles en iedereen en ook de luisteraar die een album wil kopen is ronduit bizar te noemen. Naast deze zaken spreekt ook zijn muziek al albums lang voor zich en ook op album nummer zes doet hij weer waar hij zin in heeft.

Ook La Chaise-Diable heeft lang moet rijpen voordat er iets zinnigs over te zeggen was, maar nu is het dan eindelijk zover. Weg zijn opeens weer de middeleeuwse instrumenten en terug is de meerderheid van de relatief eenvoudige black. Zoals haast gebruikelijk horen we nog wel wat landelijke elementen ergens terug, ditmaal direct in de opener aangezien de haan niet in het geluid mag ontbreken. Maar na deze folky opener keren we ditmaal terug naar de vrij melodieuze maar slordig klinkende black zoals we die van Peste Noire inmiddels gewend zijn.

Met het nummer A La Chaise-Dyable krijgen we zelfs een heuse ballad te horen van de Fransman. Tekstueel ben ik niet zo sterk in het Frans maar geheid dat de lading heel anders is dan de muziek hier laat horen. Op Quand Je Bois Du Vin horen we voor het eerst dit album weer de vrouwelijke vocalen terug, volgt de samenzang met Famine en komt ook de accordeon weer om de hoek kijken, waarmee deze track nog het meest in het verlengde ligt van het vorige album een lijn die voortgezet wordt met afsluiter Dans Ma Nuit.

En zo is La Chaise-Diable een album geworden met twee gezichten. Aan de ene kant het Peste Noire van de eerste twee albums en aan de andere kant het geluid van het platteland en de middeleeuwen van de latere albums. Als geheel valt dit album mij een beetje tegen en hoor ik liever één van de eerdere albums. Toch denk ik dat elke liefhebber van Peste Noire dit album gewoon in huis moet halen en dat de mensen die de extremere uitspattingen van eerder werk soms wat teveel van het goede vonden, hier eens moeten instappen.

Peste Noire LD

1. Avant le Putsch
  2. Le Dernier Putsch