One Year Delay – Deep Breath

One Year Delay – Deep Breath
Pavement Entertainment, 2015

Even vraag ik mij af of ik tijdens het downloaden van de promoversie van Deep Breath vijftien jaar terug in de tijd ben gegaan. De nu metal-invloeden liggen er zo dik bovenop dat One Year Delay rond het wisselen van het millennium waarschijnlijk gewoon een grote speler in metalland was geworden. Trek die Overzeasbroek maar weer uit de kast en doe je Korn-shirtje aan want we gaan even op de zogenaamde trip down Memory Lane.

Zet opener Gunpoint of het nog iets zwaardere Try To Stay Alive op en brulboei Orestis Alimonos maakt je op niet al te subtiele wijze duidelijk dat hij boos is. Heel erg boos! Vocalen met een megafoon-effect over groovende, zwaargestemde gitaren. Het klinkt gewoon verfrissend om weer eens nu metal van niveau te horen! Truth, Dare, Despair doet mij meer dan eens denken aan de eerste twee platen van Disturbed en vormt samen met Miss You een tweetal van de meest “swingende”, catchy nummers op Deep Breath. Toch is het niet enkel nu metal wat de klok slaat bij dit Griekse zestal. Tijdens de ruim zeven minuten klokkende afsluiter 5m 9k wordt geflirt met postrock/-metal en zijn zelfs wat stoner-invloeden te horen in de repetitieve gitaarlijnen.

De muziek van eerder genoemde bands als Korn en Disturbed is duidelijk van invloed geweest op het geluid van One Year Delay. Toch zullen ook liefhebbers van bands als Coal Chamber of misschien zelfs Limb Bizkit dit album ook wel kunnen waarderen. De plaat is heerlijk afwisselend, agressief en/of catchy wanneer nodig en over de gehele lengte overtuigend. Met slechts 32 minuten is Deep Breath wat aan de korte kant, maar volgens mij toch ruim voldoende om een half uur lang als een bezetene door je zolderkamertje te kunnen springen, zwaaiend met je dreadlocks, terwijl je bij elke sprong bijna je kop stoot aan je met System Of A Down-posters behangen plafond.

Audiotopsy- Natural Causes

1. Gunpoint
  2. Headhunters