Malady – Malady

Malady – Malady
Svart Records, 2015

We hebben geluk dat de heren van Malady in een ijverige bui waren. Dit is een nieuwe, overduidelijk Finse, band die in 2010 opgericht werd. De heren hadden toen het idee om een plaat op te nemen en die tegen 2030 uit te brengen, maar zijn dus iets vroeger klaar dan verwacht. Een goede zaak, want anders had ik als vijftigjarige dit materiaal moeten bespreken. Niet dat je dan niet meer naar Malady zou mogen luisteren, sterker zelfs: ik denk dat je perfect kan genieten op die leeftijd van dit soort psychedelische en diepdoordachte progressieve rock, met 70’s roots uiteraard.

Als je valt voor lekkere basloopjes dan ben je ongetwijfeld een sucker voor het materiaal van deze Finnen. Het lijkt wel alsof Svart Records dit soort bands ginds kweekt in serres, want dit materiaal vind je nergens in Europa terug. Erg warme gitaarlagen banen zich een weg door heerlijke synth/hammondlijnen en doen wat denken aan Pink Floyd en The Doors, om het dan toch maar met niet-Scandinavische bands te doen. Als ik er een oldschool Finse naam moet opplakken, dan ga ik voor Wigwam. Ook de erg fijne vocalen, die ergens tussen gesproken tekst en hippiezang inzweven, klinken erg passend op dit oude materiaal.

Dit is vooral een plaatje geworden om rustig de ogen op te sluiten en weg te dromen op deze geniale structuren, met af en toe een vrij intens progressieve samenhang en daarnaast een heerlijke psychedelische stroom. Nergens ontoegankelijk, maar wel doordacht en erg fijn om te volgen voor de liefhebbers van het oude. Oldiestip van de maand, uiteraard vanuit de Svart Records-stal.

Malady - Malady

1. Kantaa Takaa Maan
  2. Kakarlampi