H2O – Use Your Voice

H2O – Use Your Voice
Bridge Nine Records, 2015

De anticipatie voor deze plaat lag torenhoog. Het New Yorkse H2O maakt sinds 1994 furore in hardcore- en punkkringen door een perfecte symbiose te maken tussen catchy punkrock en stuwende hardcore, die vol trots het positieve gedachtegoed naar buiten draagt. Frontman Toby Morse is in al die jaren een waar begrip geworden en de band staat bekend om haar onvermoeid tourgedrag. Mensen die zochten naar een evenwicht tussen plezier, een politieke boodschap, de harde groove van Sick of It All en de olijke poppunk van Descendents, zijn al sinds het titelloze debuut aan het juiste adres bij H2O.

In 2008 werd de absolute mijlpaal van de band geboren. Nothing to Prove drukte er in vijfentwintig minuten de grootste anthems op de setlist van de formatie door, die veel podia en de betreffende bezoekers de lucht in deed gaan. Ze zijn een graag geziene gast op het Groezrockfestival, waarbij ze op ondergetekende een onuitwisbare indruk achterlieten. De live-shows zijn talloos, het plaatwerk rolt er echter op een veel lager tempo uit. Sinds Nothing to Prove kwam er enkel in 2011 een coverplaat uit. Na zeven jaar wachten is er dan eindelijk de langverwachte nieuwe langspeler, Use Your Voice.

Het begrip ‘lang’ is echter relatief, want deze plaat is voorbij in een luttele twintig minuten. Maar de kwaliteit is er weer, dubbel en dik. Fans van het voorgaande werk zullen wel even moeten slikken. H2O trapt nog evenzeer graag op het gaspedaal, maar de hardcore-invloeden zijn veel verder op de achtergrond gedrukt. Anno 2015 ligt de nadruk op de punkrock van onder andere Rancid, en het eerder genoemde Descendents. Natuurlijk stampt het nog en zijn er mooi wat 7Seconds– en Minor Threat-invloeden te vinden (denk aan de titeltrack of aan de single Skate!), maar op Use Your Voice is er vooral veel ruimte voor enorm catchy refreinen (oa. Father Figure en Thick And Thin) en melodieuze gitaarriffs (oa. True Romance).

Ook tekstueel is het weer dik genieten. De vriendschap en verbondenheid primeren uiteraard. Popage brengt dan weer lof aan een breder georiënteerde muzieksmaak (Morse staat bekend om zijn liefde voor Madonna, U2 en oude hiphop), de titeltrack is een rasecht protestnummer, #NotRealLife tackelt sociale media en het thema van Skate! is relatief gemakkelijk te achterhalen.

De initiële teleurstelling (“Waar is die NYHC gebleven?”, “Is het met momenten niet wel heel erg melig?”, “Hoezo geen duizenden gastartiesten?”) die gedurende de eerste keren luisteren heerste, wordt na een aantal keren draaien stevig van de mat geveegd. Neen, dit is geen Nothing to Prove. Neen, hier is geen What Happened? op te vinden. Neen, Freddy Madball brult hier niet op mee. Maar Use Your Voice is als eigen entiteit een zeer mooie aanvulling op de discografie van H2O. De eindeloze replay value, de vele anthems die zich na enkele draaibeurten in je trommelvliezen nestelen, de hoge dosis plezier en positiviteit die van de plaat afspat en de vele invloeden van iedere punkgeneratie maken dat H2O haar status als waar instituut bevestigt.

h2ouseyourvoice

1. Black Sheep
  2. Skate!