Zombi – Shape Shift

Zombi – Shape Shift
Relapse Records, 2015

Zombi levert met het vijfde album Shape Shift opnieuw een geslaagde mix van jaren tachtig-atmosfeer, synthgeweld en proggy drums. Synthwave lijkt met een comeback bezig te zijn de afgelopen jaren en Zombi weet niet alleen de beste elementen te combineren, maar zelfs het genre te overstijgen door een flinke dosis spacerock.

Voor de kenners mag het geen verrassing meer zijn waar Zombi voor staat: futuristische vibes waarin de spanning wordt vastgehouden en de invloeden prominent naar voren zijn gebracht. Ook hier is weer duidelijk dat onder andere John Carpenter en Goblin favoriet zijn van meneer Moore. Meneer Paterra laat horen hoe hoe prog en synthwave gecombineerd klinken op een drumstel en ondersteunt de atmosfeer in stijl.

Ondanks het feit dat dit type muziek vaak vrij weinig verrassingen herbergt, weet Zombi een uiterst gevarieerde mix aan tafel te brengen. Toroidal Vortices is een mooi voorbeeld van de groovy bas die vaker een grote rol speelt bij Zombi (luister hierboven ook naar Mission Creep!). Het nummer brengt de belangrijke groove samen met synths die het geheel ruimte geven om te ademen, waardoor samen met doorlopende, melodische partijen op de achtergrond een contrast wordt gecreëerd dat vast weet te houden. Aan de andere kant is de afsluiter Siberia II, met een klein kwartier verreweg het langste nummer van het album, een nummer waarin na een gestage opbouw wordt vastgehouden aan de kosmische atmosfeer en er nagenoeg niet gevarieerd wordt. De combinatie van herhalende synth en een ongecompliceerde, maar effectieve drumlijn zorgt voor een atmosferische en tranceopwekkende ervaring zoals je die niet vaak tegenkomt.

Zombi weet wederom te boeien met een album dat niet alleen gevarieerd is, maar ook nog eens heerlijk nostalgisch aandoet. Het moge duidelijk zijn dat Zombi zich in de voorhoede van de synthesizerscene bevindt en dat er flink wat voor nodig is om het van zijn voetstuk af te schoppen. Niet enkel aan te bevelen aan liefhebbers van het genre of fans van atmosferische muziek, maar ook zeker aan alle science fiction-fans. Nu ik toch in de sfeer ben, zet ik Dark Star nog maar eens op.

Zombi - Shape Shift

1. Pillars of the Dawn
  2. Total Breakthrough