Ython – Titanomachy

Ython – Titanomachy
Eigen Beheer, 2015

De uit Antwerpen afkomstige band Ython levert met het in eigen beheer opgenomen en uitgebrachte Titanomachy een debuutalbum af dat er mag zijn. De stijl van de band zou ik willen omschrijven als moderne heavy metal plus. De plus zit in dit geval in de toevoeging van grunts en vrouwelijke vocalen. Dit alles levert muziek op met een nogal wisselend beeld, niet overal even sterk, maar wel met zeer veel potentieel.

Sterkste troef van Ython is ongetwijfeld zanger Walla. Met zijn enorme bereik en variatie in stemgebruik domineert hij de muziek van de band op een, over het algemeen, positieve manier. De combinatie met grunt vind ik niet overal even gelukkig. Vaak is het spannend en verrassend maar bij vlagen ook bijna irritant. De inbreng van een niet nader genoemde zangeres is echter verrassend en verfrissend te noemen. Daarnaast valt ook de variatie in songwriting zeer positief uit.

Instrumentaal zit het allemaal ook goed in elkaar echter de productie doet het instrumentale gedeelte zo hier en daar wat tekort door het te ver naar de achtergrond te zetten. Natuurlijk verdient een indrukwekkende zanger het om duidelijk op de voorgrond te treden, maar dat gaat hier nog al eens ten koste van de gitaren en ritmesectie. Ook wordt er qua productie geen duidelijke keuze gemaakt tussen duister en helder, waardoor het geheel er wat tussenin blijft hangen.

Los van de hierboven genoemde punten van kritiek wil ik wel melden dat ik met plezier heb geluisterd naar dit debuutalbum. Ik geef die kritiek alleen omdat ik het gevoel heb dat er zoveel kwaliteit in de band zit die er in de toekomst zeker uit te halen moet zijn. De diepte in de teksten en de variatie in muziek spreken wat dat betreft voor zichzelf. Liefhebbers van stevige moderne heavy metal moeten dan ook vooral eens gaan luisteren of gewoon tot aanschaf over gaan. Zeker in dit genre is kwaliteit vaak ver te zoeken en dat een band van eigen, Belgische, bodem dan een dergelijk gevarieerd en prettig wegluisterend geheel weet te brengen is zeker de moeite van het steunen waard.

Ython

1. Kronos and Zeus
  2. Black Shield Nymph