Steve Moore – Cub Original Motion Picture Soundtrack

Relapse Records, 2015

Synthmeester Steve Moore, vooral bekend van zijn werk met Zombi (ook een nieuw album uit deze week), brengt ons de soundtrack van de film Cub. De film kwam vorig jaar al uit, maar nu is de soundtrack dus beschikbaar en dat is meer dan terecht.

Cub is een horrorfilm van Belgische makelij. Een groep scouts krijgt te maken met een psychopaat die ze een voor een op bloederige wijze te grazen neemt. Zoals je al door hebt klinkt het vrij cliché en vooral ook old school en daar hoort dan ook een oldschool soundtrack bij. Dan is Steve Moore een natuurlijke keuze, want zijn liefde voor zeventiger en tachtiger jaren synth-muziek is inmiddels wel bekend. Het werk dat meneer Moore hier presenteert is dan ook een regelrecht eerbetoon aan de iconen van het genre, waarbij John Carpenter speciaal vernoemd mag worden. Naast het feit dat de soundtrack van Cub perfect aansluit op de stijl van de horrorfilms van meneer Carpenter, zou de muziek ook zo uit een film als Escape From New York kunnen zijn weggelopen. Het is dan ook een understatement om het album retro te noemen.

Het leuke aan het beluisteren van soundtracks vind ik de overduidelijke atmosfeer die er per nummer van uitgaat. Het is een goede graadmeter om de titels van de afzonderlijke nummers niet van te voren te kennen en om dan te proberen de nummers in de film te plaatsen qua sfeer. Lukt dat aardig, dan heeft in mijn ogen de componist een aardig werk afgeleverd. Wat het werk van Steve Moore onderscheidend maakt, is het oog (of liever gezegd oor) voor detail. Want hoewel er meer artiesten zijn die zich laten inspireren, wordt hier duidelijk dat er aandachtig is geluisterd naar de muziek van weleer. Van de plaatsing van effecten tot het verloop van de nummers en de soundtrack als geheel: het klopt.

Voor de liefhebbers van synthwave en soundtracks is dit dus een absolute aanrader. Er zijn weinig mensen die de bezieling en aantrekkingskracht van pioniers van het genre zo dicht weten te benaderen als Steve Moore. Heel erg verrassend is het album niet, maar daar is het in dit genre toch niet om te doen. Deze soundtrack is trouwens ook gewoon een mooie aanvulling op ieders Zombi-collectie.

Steve Moore - Cub Original Motion Picture Soundtrack

1. Intro & Credits
  2. Casselroque