Fjorsvartnir – Mzoraxc’ Forbandelse

Fjorsvartnir – Mzoraxc’ Forbandelse
Grom Records, 2015

Vanuit het mooie Kopenhagen ontvang ik de tweede langspeler van eenmansproject Fjorsvartnir met de tongbrekende titel Mzoraxc’ Forbandelse. Gitzwart metaal is wat de pot schaft op dit ruim drie kwartier klokkende album. Een stemmige intro luidt opener Ravneskrig og Ulvehyl in, waarna de hel losbarst.

Het getergde geschreeuw van Fjorgynn komt overstuurd de speakers uit en laat direct de koude rillingen over de rug lopen. De combinatie van het rauwe, hese gebrul contrasteert schitterend met de melodische, atmosferische black die de vocalen ondersteunt. Een aantal gesproken passages of keyboardintermezzo’s hier en daar bezorgen de luisteraar de nodige rustpunten. De muur van geluid is namelijk bij vlagen zo verstikkend dat het bijna happen naar adem wordt. Echter, na een aantal luisterbeurten ben ik in staat daar doorheen te luisteren en ontwaar ik jankende gitaarsolo’s (Mzoraxc – Mødet Med Underverdenen), riffs die soms neigen naar onvervalste Amerikaanse thrash (En Rejse Igennem Fortidens Riger), buitengewoon gracieuze vrouwelijke vocalen (Krigssat) en prachtige keyboardlijnen die steengoed combineren met het ijzige gitaargeweld (Det Sidste Slag).

Fjorgynn blijkt een meester te zijn in het oproepen van sfeer in zijn muziek. Mzoraxc’ Forbandelse is een album dat bol staat van de kille agressie, maar dat met een wonderlijke schoonheid weet over te brengen op de weerloze luisteraar. Fjorsvartnir is het type band waar je voor gaat zitten en alles wat komen gaat gewoon laat gebeuren. Als luistertip geef ik je mijn absolute favoriet in bovenstaande link, maar beter is het nog om de plaat in zijn geheel op te zetten en drie kwartier met het koude angstzweet op je voorhoofd te genieten.

Audiotopsy- Natural Causes

1. Ravneskrig og Ulvehyl
  2. Nordens Genopstandelse