Horrendous – Anareta

Horrendous – Anareta
Dark Descent Records, 2015

Een rondje langs de internationale metalpers leert dat de superlatieven voor het derde werkstuk van de Amerikaanse deathmetalband Horrendous tekort schieten. Louter lovende recensies, waarbij zelfs het fraaie woord ‘jawdropping’ werd gebruikt. Anderen zweren het plaatje onophoudelijk rond te draaien in hun afspeelapparatuur of noemen Horrendous de toekomst van de deathmetal. Malle Amerikanen. Anareta is een aardig album. Voor de liefhebber.

Horrendous begeeft zich op het pad van de meer technische deathmetal zonder dat het muzikaal gepriegel op de vierkante millimeter wordt. Meer in de lijn van At The Gates met toevoeging van een scheutje rock en een snufje jazz zonder dat het teveel Pestilence of Cynic wordt. Echt bruut maakt Horrendous het daarbij trouwens niet. Wie de vocalen van de heren Damien Herring en Matt Knox even wegdenkt blijft feitelijk zitten met een redelijk beschaafd klinkend album. Ja, Horrendous heeft twee zangers maar daar kwam ik pas achter toen ik wat informatie over deze band ging verzamelen. Eerder was het me niet opgevallen.

Toch moet ik toegeven dat Anareta beter in de smaak begint te vallen naarmate het album vaker langskomt. Dan valt ook op dat de mannen van Horrendous in ieder geval hun best doen origineel te zijn en daar nog heel aardig in slagen ook. Het levert bonuspunten op. Over het algemeen blijven de muzikale en vocale tegenstellingen voor mij echter toch een te groot struikelblok maar wie niet vies is van een beetje vernieuwende, meer technische deathmetal, moet deze band zeker eens een kans gunnen. Krijgt u echter een grote, sadistische grijns op uw gezicht als iemand de naam Cannibal Corpse laat vallen? Laat dit dan maar even liggen.

Horrendous - Anareta 200x200

1. The Nihilist
  2. Ozymandias