Transmission0 – 0

Transmission0 – 0
(Go kart records, 2004)

Met de nakende ondergang van de platenmaatschappijen in het vooruitzicht en dankzij het steeds beter en goedkoper worden van de moderne opnameapparatuur zie je dat meer en meer bands het allemaal maar gewoon zelf gaan doen. Textures is bijvoorbeeld een band die het zo deed. En daar zou ik dan vanaf nu graag Transmission0 aan toe willen voegen. Ga maar na: eigen studio (Behind The Green Door), daar zelf de plaat opnemen en verder alles in eigen hand houden en maar zien waar je komt. Aardig ver blijkt nu, want ze zijn intussen al opgepikt door het New Yorkse Go Kart-Label. Da’s toch best knap voor een band die nog niet eens zo heel lang bestaat.

Maar laten we vooral niet over het hoofd zien dat Transmission0, voortgekomen uit hardcore-band Reveal, ook een echte internationale sound heeft. Ergens in de buurt van wat we Post-hardcore of Hydracore noemen. Strakke woeste Neurosis-achtige uitbarstingen, lange dromerige riffs, veel dissonanten, maar ook veel psychedelische stukkken, met mooie tweestemmige zang vergelijkbaar met een Cave-In of Anathema (tweede track Vs. Vampire is meteen raak). San Miguel laat een wat heftiger kant van Transmission0 horen en kent een pakkend verkapt emoriffje, en U-Boot moet het hebben van dreinerige akkoorden over een steeds zwaarder wordende midtempe groove. Geen gemakkelijke kost, wel erg spannend.

Hoewel overduidelijk met het linkerbeen nog ferm in de hardcore brengt 0 ons langs sferen waar reguliere hardcore- en metalbands niet zo vaak komen. Ik zeg het nog maar eens: psychedelica. Kruis Cave-In met Refused en een handvol Converge, gooi er een scheutje Radiohead en Slint(!) bij en maak het af met een aantal heerlijk dwarse riffs uit de Callisto/Neurosis-hoek bij en je hebt meteen een idee wat Transmission0 doet. Enige jammere is dat de productie toch nog een klein beetje achterblijft bij het gebodene (kniesoor), maar eigenlijk doet dat er niet meer toe. Met Transmision0 is Nederland een heel goede band rijker.

Tracklist:

1. Journey
  2. Vs. Vampire