Windhand – Grief’s Infernal Flower

Windhand – Grief’s Infernal Flower
Relapse, 2015

Twee jaar en één dag na de release van Soma komt Windhand met haar opvolger en weet zo in vier jaar drie langspelers uit te poepen. Gezien de gemiddelde lengte van de songs is dit toch best een prestatie aangezien dit album ook afklokt op een ruime zeventig minuten. Hiermee zouden we kunnen stellen dat er aan inspiratie geen gebrek is. Door de lange speelduur heeft het album ook even nodig om goed te nestelen in je hoofd.

Het album begint met de single Two Urns waarop het typische geluid direct weer te horen is, hoewel Forest Clouds dat nummer direct naar de kroon steekt met de geweldige spacey solo. Wat dat betreft is er weinig nieuws onder de zon, een drijvende ritmesectie als brede basis voor de logge en lome stonerdoomrifs waarin het stemgeluid van Dorthia langzaam wegzinkt. Ten opzichte van voorganger Soma vinden we wel wat kleine veranderingen terug. Over de zangstem zijn de effecten grotendeels weggelaten en is er alleen nog maar cleane zang te horen. Wel gebleven is de akoestische onderbreking halverwege en het terugkerende geluidsfragment aan het begin en eind van het album. Deze keer is er gekozen voor een knisperend houtvuurtje, wat volgens mij de stemming ook goed weergeeft: die van warme behaaglijkheid met je rug naar de koude nacht.

Dit nieuwe album mag dan een logische voortzetting zijn, maar het valt zeker in de smaak. Het is zodanig goed uitgevoerd dat je er echt ingetrokken wordt en het over is voordat je erg in hebt. Wel duurt het wat langer voor de songs echt blijven hangen in de vorm van eindeloos in je hoofd geneuriede melodieën. Wat mij betreft heeft Windhand het voor elkaar gekregen om weer een sterk album neer te zetten dat bij liefhebbers van stonerdoom hoog zal gaan eindigen in de jaarlijsten.

Windhand

1. Two Urns
  2. Forest Clouds