Jane Getter Premonition – On

Jane Getter Premonition – On
Madfish Music, 2015

Jazzfans kennen ongetwijfeld Jane Getter wel, de dame die ooit nog met Jack McDuff rondtourde en al soloplaten uitbrengt sinds 1998. Men spreekt over het debuut On van haar band Jane Getter Premonition omdat er enkele andere muzikanten bij gekomen zijn, maar de stijl is nog steeds typisch Jane en Adam Holzman is weer van de partij. Wellicht krijgen heel wat metalmagazines deze plaat ook in de bus omdat we Alex Skolnick (onder andere Testament) terugvinden bij de gastmuzikanten. Toch is dit een erg leuke fusion geworden van jazz en progrock en hebben we naast Alex dus ook een andere reden om dit van een bespreking te voorzien.

Hoewel Jane Getter Premonition nergens hard of onvolgbaar wordt, zou het best wel eens kunnen dat Alex Skolnick zich wat in de schaduw voelt staan van muzikanten als deze. Wackerman speelde de drums nog bij Zappa en Holzman werkte ook nog met Miles Davis en Steven Wilson samen. Die progressieve insteek van Wilson komt hier ook wel lichtjes naar boven, op vlak van de synthvlagen die zich een weg banen door deze muziek en hier en daar ook wat in deze gitaarlijnen. Je voelt een fijne melange met progrock, maar jazz speelt hier zoals verwacht kon worden een erg fundamentele rol. Op behoorlijk wat momenten komt hier ook het gevoel naar boven van de oudere jazz-geïnspireerde Pink Floyd-nummers, maar Jane Getter is hier niet uit op het brengen van rocknummers die blijven hangen.

Harmonieuze en prachtig verfijnde nummers zijn het stuk voor stuk geworden, maar je moet je zeker wel kunnen vinden in deze vrij softe muziek die slechts hier en daar een distortionklank meekrijgt en waarbij Jane en haar gastzangers een erg sentimentele indruk nalaten. Liefhebbers van dit type fusion met prima productie en sentimentele verfijning zijn hier absoluut op hun plaats.

Jane Getter Premonition - On

1. Surprised
  2. Where Somewhere