Dew-Scented – Intermination

Dew-Scented – Intermination
Metal Blade Records, 2015

Degelijker dan het van oorsprong Duitse Dew-Scented kom je ze niet snel tegen. Sinds 1996 poept de band rond zanger Leif Jensen gemiddeld eens per twee jaar een plaat vol degelijke melodieuze death-/thrashmetal uit, aangevuld met een keurig compilatiealbum eens per tien jaar. De namen van al die plaatjes beginnen ook nog eens keurig met een ‘i’. Leuk, alles volgens het boekje.

Wat niet volgens het boekje is gegaan is het behoud van muzikanten om Dew-Scented draaiend te houden. Als Jensen een reünie van ex-collega’s wil organiseren, mag hij wel een zaaltje huren. Waarschijnlijk bedacht hij daarom op een gegeven moment: “If it get’s real complicated, bring in the Dutch,” maar dan in het Duits. En dus hebben alle instrumentbespelers van Dew-Scented tegenwoordig een Nederlands paspoort en kennen de meesten elkaar van de brute deathmetalband I Chaos.

Tot zover de historische en geografische duiding van Dew-Scented. Over naar het muzikale deel. Ook daarin is het Neder-Duitse gezelschap lekker degelijk: van de eerste tot de laatste seconde is het agressieve en furieuze thrashmetal, voorzien van de… degelijke grunt van Jensen. Veel variatie is er niet, maar het is wel lekker hard en veel. Headbangen tot je nek eraf rolt, in je eentje een wall of death tegen de muur doen totdat je bij de buren naar binnen rolt en volop airguitar meespelen. Het kan allemaal met Intermination. Ik laat mijn beurt even voorbij gaan, op zoek naar iets meer dan deze degelijke degelijkheid. Maar laat u als liefhebber van het genre door mij vooral niet weerhouden dit eens nader te bestuderen. Oh ja, de laatste track is een cover van het smerige Amerikaanse bandje Repulsion maar deze sluit naadloos aan bij de rest van het album.

Des-Scented

1. Declaration of Intent
  2. On a Collison Course