Grave – Out of Respect for the Dead

Grave – Out of Respect for the Dead
Century Media Records, 2015

Het is niet vanzelfsprekend om in het verzadigde deathmetallandschap relevant te zijn. Zeker voor de bands die mee de fundamenten van het genre hebben gelegd is het moeilijk om zich na meer dan twintig jaar te blijven bewijzen tegenover een steeds toenemend aantal jonge bands. Ik denk bijvoorbeeld aan Morbid Angel dat het over een radicaal andere boeg heeft gegooid en Entombed dat ook na een ‘doorstart’ voorlopig geen potten heeft kunnen breken.

Ze zouden misschien een voorbeeld kunnen nemen aan Grave. De Zweden zijn sinds de jaren negentig een vaste waarde en dat hebben ze enkel en alleen te danken aan album na album oerdegelijke deathmetal. De ouderdom lijkt hen zelfs goed te doen, want Endless Procession of Souls was een van de betere Grave-platen van de voorbije jaren. Nu is er Out of Respect for the Dead dat, zoals te verwachten, oerdegelijke deathmetal biedt.

In een wereld waar bands steeds extremer gaan, bedient Grave zich van de klassieke kettingzagen van de hoogste kwaliteit. De muziek is klassiek en herkenbaar, maar de riffs zijn op z’n zachtst gezegd bovengemiddeld goed. Al van bij Mass Grave Mass (heeft u ‘m?) valt ook de stevige grunt op die Ola Lindgren na al die jaren nog niet in de steek heeft gelaten. Grave switcht moeiteloos tussen snelle en midtempo riffs (Plain Pine Box) en deinst er niet voor terug om wat catchy elementen toe te voegen aan de muziek. Zeker het titelnummer klinkt als een perfecte live-track en koppelt agressie aan lekkere riffs.

Grave slaagt er op Out of Respect for the Dead schijnbaar moeiteloos is om de lat voor klassieke Zweedse deathmetal lekker hoog te leggen. Oud maar nog niet versleten toont het hoe deze muziek hoort te klinken. Respect!

Grave - Out of Respect for the Dead

1. Intro / Mass Grave Mass
  2. Flesh Before My Eyes