The Lumberjack Feedback – Blackened Visions

Kaotoxin Records, 2016

Het heeft een tijdje geduurd eer de Franse sludgeband The Lumberjack Feedback met een langspeler op de proppen kwam, maar begin dit jaar is hij er dan eindelijk. Op zich maakt het eigenlijk niet zoveel uit, want de EP’s van dit gezelschap duurden op zich ook al langer dan een half uur. Blackened Vision duurt een kleine drie kwartier en is naar goede gewoonte uitgebracht door Kaotoxin, waar deze Fransmannen kind aan huis zijn.

Instrumentale sludge maken is iets waar je voor geboren moet zijn. Het lukt de gebroeders Tarridec en hun bandgenoten wonderbaarlijk goed. Zelden kies ik muziek echt uit op basis van de hoes, maar ergens voelde het aan alsof dit potje sludge lekker smerig zou worden. Sludge/post-metal die wat in het vaarwater van bands als Isis en Cult of Luna zit en waar de opbouw heilig is. Opener No Cure (For The Fools) is meteen loodzwaar met in de logge gitaarmuur ook wat gitaarbends om er een psychedelische draai aan te geven. De titeltrack is luchtiger en sfeervol, maar wordt gaandeweg dreigender. Dit is duidelijk een band die er lang over doet om op te bouwen tot een climax en niet zomaar alles in één keer loslaat. De zware tracks lijken ook af te wisselen met de iets luchtigere waardoor de balans van deze plaat goed zit, met als persoonlijk hoogtepunt Dra Till Helvete, waar de band de ideale balans vindt tussen logge smerigheid en stukken met meer energie.

Wie de EP’s goed vond, is ongetwijfeld fan van deze langspeler. Ik durf echter stellen dat elke fan van het sludge/post-metalgenre met deze instrumentale plaat waar voor zijn geld krijgt bij Kaotoxin Records. Dit gezelschap uit Lille laat horen dat het bakken vol potentie heeft en presenteert kwaliteit die perfect bij de cover past.

The Lumberjack Feedback - Blackened Vision

1. No Cure (For The Fools)
  2. Blackened Visions