Bloodbound – One Night Of Blood

Bloodbound – One Night Of Blood
AFM Records, 2016

Na zes albums vonden de Zweden van Bloudbound het hoog tijd worden voor een concertregistratie. Al twaalf jaar timmert het sextet aan de weg, en niet zonder succes. De combinatie van Hammerfall en Sabaton (allebei landgenoten) slaat aan, en de band wordt de laatste jaren ook op de grotere festivals geboekt. Zo stonden de heren vorig jaar op het Tsjechische festival Masters of Rock, alwaar dus deze One Night Of Blood werd opgenomen.

Een set die werd gevuld met vooral nummers van het uit 2014 afkomstige Stormborn staat garant voor een goed feestje. Voeg daarbij ouder werk als Metal Monster, When Demons Collide en de absolute knallers Moria en Iron Throne, en je krijgt spontaan trek in bier. De drums pompen moddervet door de speakers en frontman Johansson weet met zijn Bruce Dickinson-achtige stem een aantal uiterst memorabele melodieën te produceren. Dat de gitaren van de broertjes Olsson soms wat rommelig (en in Metalheads Unite zelfs vals) zijn, getuigt van een wat rommelige productie, maar tegelijkertijd is hier heel wat speelplezier hoorbaar.

En vooral dat speelplezier is de troef van Bloodbound. Ik kan mij namelijk niet aan de indruk onttrekken dat het geklap, gejuich en het meezingen van het publiek hier en daar in de studio is aangedikt. Helaas is er door AFM Records enkel een cd verstuurd, en is op de previews op YouTube ook maar moeilijk te zien of het publiek nou echt zo enthousiast reageert, of dat het een variant op de lachband is. Ach, plastic publiek of niet, heb je zin in hersenloze meezingmetal, die nuchter werkelijk niet te pruimen is? Dan zit je met One Night Of Blood helemaal goed. Skål!

Bloodbound – One Night Of Blood

1. Bloodtale
  2. Iron Throne