Sealclubber – Stoical

Sealclubber – Stoical

Medusa Crush Recordings, 2016

Een van de belangrijkste aspecten van een bandnaam is het gevoel dat die naam opwekt. Het is een combinatie van de juiste atmosfeer en iets dat lekker bekt. De naam moet ook zeker aan een genre gekoppeld kunnen worden (hoe breed dit genre ook is), zodat we lekker makkelijk kunnen herkennen om wat voor muziek het gaat. Sealclubber slaagt met vlag en wimpel als het op deze criteria aankomt.

De Britten maken uitgebalanceerde mix van furieuze hardcore, genadeloze sludge en atmosferische post-metal. Het debuut heet Stoical en daarmee krijgen we zes nummers waarin dynamisch gezien zowel de hoogste pieken als de diepste dalen bezocht worden. Het album opent met Tales of a Romanian Horse Whisperer, waar na een broeiende intro een uitstekend stukje lawaaierige hardcore tevoorschijn komt. De pompende drumlijnen blijken de stuwende kracht achter het nummer, waarbij zonder enige kracht te verliezen wordt gewisseld tussen d-beats en sterk van cimbalen afhangende partijen.

Aan het einde van datzelfde nummer wordt een sterk staaltje sludgy doom ten gehore gebracht, dat nog het meest aan een opgefokte versie van Electric Wizard doet denken (inclusief sample op de achtergrond). Het is dus niet allemaal doorrammen, wat ook zeker duidelijk wordt tijdens St Jude’s Waiting Room, Dead For 12 Days en de ellenlange intro van afsluiter I Only Desire The Things That Will Destroy Me. Die eerste is in principe één lange sample, waar die laatste gedurende geruime tijd opbouwt naar een trage climax voor het album. Allebei de nummers zijn kenmerkend voor een meer post-metal georiënteerd geluid, dat, hoewel het prima werkt, wat beter verdeeld had mogen worden over het album.

In de vorm van Haima en Catalogue of Failings krijgen we twee geschifte nummers voorgeschoteld, waarbij de harde kern (snap je ‘m?) van de muziek naar boven komt. Veel dissonante riffs en accenten, met een hamerende ritmesectie om de trommelvliezen van iedere luisteraar te doorboren. De band laat zich hier van zijn meest agressieve en lompe kant horen en het wordt op een pijnlijke manier duidelijk dat er toch zeker een handvol witte, pluizige Seaberts hersenschade heeft opgelopen om deze agressie te creëren.

Een intimiderend stukje muziek dus. De band onderscheidt zich van een hoop genregenoten met het overtuigende geweld dat te horen is. Stoical is pas het debuut, dus ik denk dat ik met recht kan zeggen dat de band nog meer lompe zooi voor ons in petto heeft. Laat maar komen, want op deze manier is het geen straf om neergeknuppeld te worden.

Sealclubber - Stoical

1. Tales of a Romanian Horse Whisperer
  2. Haima