Opera IX – Back to Sepulcro

Opera IX – Back to Sepulcro
Dusktone, 2015

Het zal even zoeken zijn, maar ergens moet ik nog een cd’tje hebben liggen van het Italiaanse donkere gezelschap Opera IX. Ik meen Sacro Culto uit 1998 maar misschien ook wel The Black Opera: Symphoniae Mysteriorum in Laudem Tenebrarum. Of allebei. Hoe dan ook, veel maakt het niet uit want Back to Sepulcro moet juist een nieuwe start in de loopbaan van het spaghettigezelschap markeren.

Gitarist en bandleider Ossian heeft namelijk nieuwe muzikanten gerekruteerd en daarmee is deze combinatie van oud werk met twee nieuwe nummers opgenomen. Muzikaal probeert Opera IX de bandnaam eer aan te doen door al sinds de vroege jaren negentig bombastische muziek te maken. Eerst met gothic metal, later ging het meer richting black in het straatje van Dimmu Borgir. Wat de band nu op Back to Sepulcro laat horen is vooral rommelig, al ontgaat veel me doordat mijn aandacht compleet wordt afgeleid door zangeres Abigail Dianaria.

De dame in kwestie klinkt afgrijselijk. Op Sepulcro kan het er nog wel mee door, maar wat ze eenmaal op The Oak laat horen, grenst aan het lachwekkende. Mocht u zich ooit hebben afgevraagd hoe de heks moet klinken als ze erachter komt dat Hans en Grietje zijn ontsnapt, luister dan naar mevrouw Dianaria. Haar cleane zang en kalme grunt zijn het beluisteren nog wel waard, maar de overheersende agressief bedoelde schreeuwgrunt absoluut niet. Daar komt bij dat het allemaal niet bepaald accentloos is.

Eigenlijk is het schokkend dat een band die in 1988 is opgericht een plaat als deze loslaat op de wereld. Satanzijdank hoef ik hier geen cijfer voor te geven omdat het geen nieuw studiowerk is. Nu kan ik het gewoon afdoen met een advies: lekker laten liggen, behalve als u uw kinderen bang wilt maken. Dit is muzikaal hooguit te pruimen, maar vocaal simpelweg niet te doen.

Opera IX - Back To Sepulcro 200x200

1. Sepulcro
  2. The Oak