Suicidal Tendencies in Tilburg

Suicidal Tendencies in Tilburg
013, 2 februari 2016

Het kan niet anders of de zalen waar Suicidal Tendencies langskomt, doen een extra check of het podium wel stevig is, want elk optreden van de crossover/punk/thrashmetallegende eindigt steevast met meer mensen op de bühne dan op de vloer.

ST - logo

En zo ook deze keer in de uitverkochte Jupiler Zaal van 013 in Tilburg. Zo’n anderhalf uur eerder was het optreden begonnen met het lijflied van de Californiërs: You Can’t Bring Me Down. ST-opperhoofd en zanger Mike Muir is 52 jaar en doet al sinds 1982 niets anders dan dit, maar het blijft fascinerend om te zien hoe hij zichzelf tijdens het uitgerekte intro helemaal oppept om onder het uitroepen van ‘What the hell is going on around here?’ te beginnen met het onveilig maken van het podium door droogroeiend van de ene naar de andere kant te gaan. En weer terug. En weer terug.

Met Two Sided Politics reizen we af naar de debuutplaat uit 1983. Als Muir daarna tijdens zijn traditionele preekjes-tussen-de-nummers-door het woord ‘politics’ laat vallen, weet het publiek al wat dan zal volgen: I Shot Reagan, ook al van het debuutalbum. Amerika is alweer vier presidenten verder en de beste man is allang dood, maar vandaag komen we de jaren tachtig niet uit. In 2013 bracht Suicidal Tendencies nog een heel behoorlijke plaat uit maar die komt er met alleen Who’s Afraid bekaaid vanaf.

ST - band

Er is niemand die daar ook maar een moment bij stilstaat, want zoals zoveel bands kende ook ST de meest vruchtbare en succesvolle periode in de tijd dat Reagan het voor het zeggen had. Daarom worden Trip at the Brain, War Inside My Head, Possessed en I Saw Your Mommy… met open armen ontvangen.

Mike Muir heeft een extra computer moeten aanschaffen om alle contactgegevens van ex-bandleden op te slaan, maar daar valt zoals gewoonlijk niets van te merken. Zelfs de net aangetreden stoere bassist Michael Morgan en de op een jochie lijkende gitarist Nico Santora presenteren zich als doorgewinterde ST-leden en laten geen noot vallen. Daarom worden we getrakteerd op ronkende versies van Send Me Your Money en een kippenvelopwekkend How Will I Laugh Tomorrow.

ST - logo 2

Met Pledge Your Allegiance is het dan alweer tijd om trouw te zweren aan ST en met zo’n geoliede metalmachine kost dat geen enkele moeite. Binnen een mum van tijd staat het podium vol bezwete lijven die ook nog eens pogingen wagen te moshen. De band is nauwelijks zichtbaar als Memories of Tomorrow klinkt, voordat iedereen met het laatste stuk van, nogmaals, Pledge Your Allegiance afscheid neemt. Wordt binnenkort ongetwijfeld vervolgd, want Mike Muir en zijn mannen komen vaker langs dan de postbode.

1. You Can’t Bring Me Down
  2. Two Sided Politics
  3. I Shot Reagan