Virvel av Morkerhatet – Metamorphopsia

Virvel av Morkerhatet – Metamorphopsia
Avantgarde Music, 2016

Virvel av Morkerhatet bestaat reeds acht jaar en was daarvoor eigenlijk nog eens vijf jaar actief onder de naam Den of Winter. Toch is het perfect mogelijk dat je nog nooit van deze Oekraïense blackmetalband gehoord hebt, aangezien de drie heren amper één plaat gelanceerd hebben bij een vrij onbekend label zes jaar geleden. Het feit dat Avantgarde Music leven geeft aan het vervolg en we Astaroth (Raventale) terugvinden binnen deze gelederen, maakt me echter wel nieuwsgierig.

Niet dat dit ergens te rijmen valt met Raventale, maar hier is duidelijk over nagedacht. ‘Virvel av Morkerhatet’ is niet Oekraïens maar Zweeds, vertalen we vrij als ‘draaikolk van duistere haat’ en klinkt eigenlijk ook zo. Donkere atmosferen, die soms met de vocale partijen wat trekjes van Dimmu Borgir hebben, maar inhoudelijk staat het ver van die band. Op die donkere atmosfeer worden heel wat snijdende gitaarriffs aangebracht en meermaals klinkt het alsof deze drummer alle kanten op wil met zijn partijen. Scherp gitaargeweld en bijtende vocale agressie, vaak in het vaarwater van latere Mayhem, waarbij vooral het doel is om met een repetitieve stroom het psyche van de luisteraar in de war te brengen.

Het lukt wel bij deze heren, al vind ik dat Virvel av Morkerhatet erg mechanisch klinkt en de drums vaak overdreven hectisch zijn. Een stevige plaat die je enkele luisterbeurten moet geven alvorens je er mee in opgaat, maar de bandnaam wordt alle eer aangedaan met Metamorphopsia. Voor fans van psychedelische en stevige avantgarde black metal is dit een aanrader. Gaaf artwork ook!

Virvel av Morkerhatet - Metamorphopsia

1. Into Saltation…
  2. Weapon To Be Found Only In The Mind of Man