Ignite – A War Against You

Ignite – A War Against You
Century Media, 2016

Our Darkest Days uit 2006 – het vorige album van Ignite is de beste punkplaat aller tijden. Punt. Bad Religion volgt kortbij, maar Ignite bracht in 2006 een plaat uit die tot mijn favoriete 25 platen aller tijden behoort. Een punkplaat dan nog. Frontman Zoli Teglas heeft een stem die zo pakkend en ontroerend is, en tegelijkertijd catchy en ja… mooi eigenlijk, dat je er niet onbewogen kunt bij blijven. Tien jaar zitten wachten op een nieuwe Ignite was dan ook een ongezonde zaak, al heeft dat dikwijls te maken met de ongezonde zaken waar Zoli zich tegen probeert te verzetten. Goed, wat heeft tien jaar opgeleverd?

Met Begin Again krijg je meteen een goed beeld en een nog betere klank van wat je kunt verwachten van A War Against You. Een eerder persoonlijk dan beschouwend album ten opzichte van Our Darkest Days. Het gaat van “our” naar “you”, de plaat is veel individueler gericht dan zijn voorganger. Daarbij zit er minder pit in de nummers en meer refreinen. Meer pop, minder punk. Voor metalliefhebbers een dodelijke zaak. Ignite is na zijn vorige album blijkbaar een pak energie kwijtgespeeld en richt zich op herhaling en herkenning, met zo nu en dan nog eens een statement van jewelste. Ontroering voelde ik enkel bij Work, en het vurige ontstekingsmechanisme van een Ignite in topvorm ervoer ik enkel bij het maatschappijkritische en milieuproblematiek aankaartende How is This Progress? (en in mindere mate The Suffering). Zo wil ik mijn Ignite, en jullie ook.

Ondanks de vele kritiek blijft Ignite wel een topband, en moet ik een welverdiende acht geven. Dat neemt niet weg dat de vorige een 9,5 was, wat betekent dat ik eigenlijk ontgoocheld ben. Gemengde gevoelens dus. How is This Progress? op repeat dan maar… al stel ik dezelfde vraag aan Ignite.

Ignite

1. Begin Again
  2. Nothing Can Stop Me