Devil You Know – They Bleed Red

Devil You Know – They Bleed Red
Nuclear Blast Records, 2015

Een handvol jaren geleden besloot Killswitch Engage-zanger Howard Jones, de man met het oh zo kenmerkende metalcore-geluid in de stembanden, om de microfoon aan de wilgen te hangen bij de grote Amerikaanse band. Vanwege gezondheidsredenen. Killswitch Engage ging verder met originele zanger Jesse Leach, maar ook bij Jones kroop het bloed waar het niet gaan kan. In 2014 bracht hij met zijn nieuwe formatie Devil You Know de debuutplaat The Beauty of Destruction uit. Zijn nieuwe band kent versterking van All Shall Perish-snarentokkelaar Francesco Artusato en John Sankey, vooral bekend als drummer van Devolved.

Anderhalf jaar na het debuut krijgen we meteen They Bleed Red als waardige opvolger voor de kiezen. Een verrassing zal de plaat niet zijn voor mensen die enigszins bekend zijn met Jones’ werk. Hoe kan zo’n typische strot ooit anders klinken dan wat hij ooit bracht bij het grote moederschip, Killswitch Engage? Opnieuw maakt hij indruk met zijn groot bereik en veel vocale afwisseling. Alles netjes volgens de formule waarmee hij zo bekend geworden is: overstuurs klinkende screams, een hardcore-getinte metalbrul en vooral netjes gezongen cleane vocalen, vooral in de refreinregionen van de nummers.

Zo komen we meteen aan het pijnpunt van deze plaat. Niet alleen de vocalen volgen het gekende recept. Ook het instrumentale gedeelte hebben we intussen al miljoenen keren gehoord. Metalcore (of, excuseert u mij, “New Wave of American Heavy Metal”) zoals die tien jaar geleden zo populair was. Zweedse riffjes, wat nu-metal-elementen, de constante hard-zachtdynamiek en zelfs de obligate ballade die volledig out of place is (Let the Pain Take Hold).

Niet dat deze plaat slecht te noemen valt. Het vijftal weet maar al te goed wat het doet. The Way We Die en Your Last Breath zijn zelfs helemaal een schot in de roos. Alleen is het gebrek aan afwisseling tussen de nummers een misser en een tot in den treure toe herkauwde oefening. Wie niet genoeg kan krijgen van dit soort moderne (is het dat nog wel?) metalcore kan hier met een gerust hart een tiental punten meer aan toekennen. De rest zal beamen dat dit pijnlijk weinig toevoegt aan Jones’ oeuvre.

devilyouknow theybleedred

1. Consume the Damned
  2. The Way We Die