Thirteen Bled Promises – The Black Legend

Blood Fire Death Music, 2015

We wanen ons even acht jaar terug in de tijd, toen bandnamen met drie woorden helemaal hip waren in milieus waarin death metal en hardcore stevig crossovers uitvoerden. Het vijftal genaamd Thirteen Bled Promises had toen zelfs al twee jaar een kort schijfje uit. Pas in 2012 werden ze echt actief. The Black Legend is plaat nummer twee van deze Spanjaarden.

Over de muziek laat de band geen twijfel bestaan. Even spieken bij de hoes en bandfoto’s geeft al veel tips vrij: brute deathcore. Doodskoor waarbij de nadruk ligt op het brute en op de death metal, zonder dat er te veel swingende metalcore-toestanden aanwezig zijn. Stel je voor. Whitechapel werd er populair mee, voor Thirteen Bled Promises voorspel ik een minder goede toekomst. Daarvoor is het songmateriaal helaas veel te voorspelbaar en mist het een eigen gezicht.

Ze weten nochtans wel wat ze doen. We krijgen een dikke bak lompe moderne death metal voor de kiezen, opgefluisterd met een wirwar aan tempowisselingen en enkele keren dat het gas kortstondig wordt ingestampt. Daar voegen we nog een vreemd, mystiek sfeertje aan toe, zodat er in de verre verte al eens een Incantation-referentie durft opduiken. Qua thematiek gooien ze er dan weer aliens en andere ruimteschepsels bij, in combinatie met (ik citeer de promosheet) “ervaringen die zanger Turri heeft met deze onderwerpen.” Juist.

Ze opereren al in een subsubsubgenre dat sowieso niet te veel ruimte vrijlaat voor experiment, maar met The Black Legend komt het vijftal echt wel een aantal jaar te laat. Het is allemaal al veel beter gedaan en het verzadigingsniveau van dit kleine wereldje is reeds een tiental keren bereikt. Het klinkt strak, komt professioneel en gefocust over, maar de hartverzakkingen blijven uit en het gaat er langs het ene oor even snel in als het vlucht uit het andere oor. Dit voegt helemaal niets nieuws toe en het dertien-in-een-dozijn songmateriaal redt het niet, waardoor Thirteen Bled Promises zich etaleert als de openingsband voor een avondje met Thy Art Is Murder, Oceano en Despised Icon in de line-up.

thirteenbledpromises theblacklegend

1. The Irrevocable Judgement of the Inner World
  2. Species Landfill