Helion Prime – Helion Prime

Helion Prime – Helion Prime
Eigen Beheer, 2016

Helion Prime uit Californië wil even een stelling bewijzen. Dit jaar debuteert deze powermetalband met een selftitled album en slaagt erin om het meest afgrijselijke artwork aan te brengen. De stelling luidt dat je perfect een sterke plaat kan hebben die samengaat met een Cyborg T-Rex op Mars als artwork. Het past uiteraard wel bij de sci-fi-thematiek van de band, maar kom, je kan interessantere nachtmerries gebruiken voor de hoes van je debuut.

Nooit een boek, of in dit geval een cd, beoordelen op basis van de hoes dus. Niet dat deze Amerikanen potten gaan breken in powermetalland, maar deze band heeft alles om de muziek interessant te maken. Dit debuut staat bol van de catchy zangstukjes, waarbij een fijne vibe naar voren komt. Zangeres Heather blaast me niet uit mijn sokken, maar doet me ook nergens de tenen krommen. De gitaarpartijen liggen lekker in het gehoor, misschien met hier en daar even een melodisch stuk dat iets minder in de smaak valt, maar over het algemeen zit dit wel goed. De band doet de term ‘power metal’ ook alle eer aan, want Helion Prime brengt op heel wat momenten een fijne drive aan in deze songs. Uiteraard is er nog een boel ruimte voor verbetering, want deze band houdt zeker geen vijftig minuten lang mijn aandacht vast. Soms worden de partijen wat uitgemolken, sommige zanglijnen en stukken tekst zijn erbarmelijk (beluister het refrein maar eens van Apollo (The Eagle Has Landed)) en zoals gezegd zijn de melodische gitaarpartijen niet altijd een schot in de roos.

Los van de hoes dus wel een band om rekening mee te houden. Liefhebbers van verzorgde power metal met catchy songs en een aardige groove, moeten dit maar eens uitproberen. Ik ben stiekem ook wel benieuwd naar de volgende hoes, om te weten of het nog erger kan. Misschien moeten we dit maar aanvaarden omdat het power metal is.

Helion Prime – Helion Prime

1. Into The Alien Terrain
  2. The Drake Equation