Black Whispers – Shades of Bleakness

Black Whispers – Shades of Bleakness
Satanath Records, 2015

Het Russische Satanath Records heeft weer wat digitale kilometers gedaan. Black Whispers is een depressieve blackmetalband waarvan de oprichter J.F. uit Costa Rica afkomstig is. De band bestaat inmiddels drie jaar en de zanger/gitarist heeft de hulp ingeroepen van Kjiel uit Italië en L. Nergot uit Mexico. Die twee kennen elkaar van het internationale project Lifeless. Dit is de tweede langspeler van dit drietal.

Dit kennen we natuurlijk, en ook in veel betere vorm. Duitsland of Zweden steekt dit trio zonder moeite voorbij als het aankomt op melancholische nummers met een diepe en weemoedige ziel. Het lijkt wel alsof ze het zelf ook weten, aangezien we hier een cover terugvinden van het vergane Zweedse Life Neglected. Ook technisch is dit niet echt hoogstaand, zelfs niet voor het genre. De gitaarpartijen zijn inhoudelijk niet vernieuwend, maar klinken nog wel prettig in de oren met hier en daar een fijn atmosferisch moment. De stervenskreten zijn vrij koud en overtuigend en de vrouwelijke backings op Gloom klinken lekker mysterieus in de oren. Het grote probleem is echter de sessiedrummer, die de helft van de tijd de overgangen mist en vaak uit de maat is.

Slow-tempo blackmetal met een lofi-geluid en dus hier en daar wel met wat charme. Alleen stel ik me de vraag wie anno 2016 nog op een tweede- of derderangsproduct als Black Whispers zit te wachten. Als je van slepende snijmetal met heel wat wanhoop houdt dan kan je Shades of Bleakness eens proberen, maar in Europa vinden we genoeg voorbeelden die dit veel beter doen. Ik denk ook aan minder bekende bands in het genre die hier met gemak bovenuit steken, zoals een Kalmankantaja. Probeer dus gerust eens uit, maar verspil er niet al teveel energie aan.

Shades of Bleakness – Black Whispers

1. Intro (Useless Existence)
  2. Gloom