Missa Mortvm – Et Lux Perpetua Luceat Eis…

Satanath Records, 2015

Uit de stal van Satanath Records komt Missa Mortvm, een Chileense band die black metal speelt met een melodieuze en occulte inslag. Et Lux Perpetua Luceat Eis… is het debuutalbum van de band, die slechts enkele jaren bestaat. Vijf nummers met veel dynamiek, riffs en een chaotische doch gerichte atmosfeer, waar een aantal blackmetalfans het warm van zullen krijgen.

Cantos Profanos wordt ingeluid met een intro bestaande uit de zang van een monnikenkoor, waarna het nummer losbarst met zwart geweld. Wat vanaf het begin opvalt, is de chaotische atmosfeer, die vooral ontstaat uit de productie. De gitaar wisselt meestal af tussen ijzige riffs en desolaat getokkel en wordt ondersteund door een borende bas. De afstelling van die bas en de lagere regionen van het gitaarwerk zorgt voor de chaos op dit album. Verkeerd is het niet, want het draagt bij aan de beklemmende atmosfeer.

De band wisselt tussen qua riffs sterk af en hoewel deze bij lange na niet allemaal geslaagd zijn, is er toch een sterke cohesie binnen het hele album. Het geluid klontert mooi samen tot een besluierende waas van occulte herrie, waar met een redelijk lage brul (voor black metal dan) overheen wordt geschreeuwd. De drums ondersteunen de nummers goed, al erger ik me wel aan de triggers van de basdrum. Om het album wat samen te binden zijn samples aangebracht van bijvoorbeeld lage, echoënde trompetten. Die samples geven net een beetje extra aan het geheel en leveren een aanzienlijke portie atmosfeer.

Et Lux Perpetua Luceat Eis… is zeker niet zonder minpunten, maar al met al is het een aardig debuut voor Missa Mortvm. Als de band wat weet te schaven aan de riffs en de chaos een tikje zou kunnen verminderen, ben ik geïnteresseerd om te horen waar de band in de toekomst mee zal komen. Voor liefhebbers van melodieuze black metal met een zwarte, occulte atmosfeer.

Missa Mortvm - Et Lux Perpetua Luceat Eis...

1. Cantos Profanos
  2. Oh Bene Subtritus…