Meneapneontes – Promachos

Meneapneontes – Promachos
Satanath Records, 2015

Meneapneontes is een, zoals de naam doet vermoeden, Griekse band en brengt met Promachos het eerste album uit. Melodieuze en moderne black/death met epische leads en een duidelijk Griekse sound, onderbroken door samples en ondersteund door voorgedragen teksten. Ook is er een folky inslag te vinden, waardoor het geheel vaak nog net wat theatraler aandoet.

Dit album wordt gepromoot als zijnde zwart metaal, maar er zijn toch een hoop elementen die op andere stijlen wijzen. De band maakt veel gebruik van ritmes in de vocalen en wanneer dat gecombineerd wordt met melodieuze en epische leads, is een folky atmosfeer nooit ver weg. Veel riffs neigen ook sterk richting de melodieuze death metal van de Zweedse soort en dat maakt dat de atmosfeer ook wat opgefokt kan worden. De melodieën zijn niet overal sterk genoeg om de muziek te leiden en de combinatie van de gehakte ritmesectie met de gepolijste productie zorgt voor een erg moderne sound.

Vocaal gezien combineert de band grunts met zowel voorgedragen passages als cleane zang. Die laatste versterkt vooral het epische aspect van de muziek (of doet daar een poging toe). De teksten zijn afwisselend in het Grieks en Engels en behandelen mythologische thema’s uit de Griekse geschiedenis. Leuk om te zien dat onderbelichte onderwerpen als Typhon en Talos gebruikt worden, wat toch een stukje originaliteit oplevert.

Geen idee of het de Griekse inslag van de melodieën is, maar Promachos weet niet de epiek te benaderen die de band voor ogen lijkt te hebben. De ontzettend moderne sound helpt daar ook zeker niet mee, want de mythologische inslag en atmosfeer lijden ontzettend onder de vervelende productie. Af en toe wordt er een poging gedaan om wat zagende blackmetalriffs te spelen, maar het geheel is te lichtvoetig om hier nog iets aan te hebben.

Meneapneontes - Promachos

1. Promachos
  2. Molon Lave