Rotting Christ – Rituals

Rotting Christ – Rituals
Season of Mist, 2016

De altijd sympathieke Grieken van Rotting Christ brengen maar liefst hun twaalfde studio album uit! Op zich al een prestatie van formaat. Het vorige album Katá ton Daímona Eaf?toú
ging er bij mij erg goed in. De spanningen waren dan ook aanwezig toen ik de eerste keer op play drukte. Hoe zal het vervolg op de machtige voorganger zijn geworden?

Rituals begint met het bezwerende nummer In Nomine Dei Nostri dat hypnotiserend werkt door de drums en de mooie gitaarlijnen en ook de mantra die wordt uitgesproken. Er is op dit album nog grootser uitgepakt wat betreft de orkestraties en ook de doedelzakken zijn weer van de partij (in Elthe Kyrie en Devadevam). Die geven een haast Eluveitie– achtige sfeer mee onder de dramatische gitaarriffs van Sakis. De nummers zitten vol sfeer, drama en duisternis, wat in het nummer Les Litanies De Satan goed te horen is. Mooie opbouw in het nummer die naar een climax leidt, vervolgens even inzakt en dan meeslepend en bombastisch eindigt.

Het geluid is een logsich vervolg geworden van waar Katá ton Daímona Eaf?toú ophield. Het is net iets zwaarder en dieper allemaal. Een paar jaar verder in technologie en als muzikanten. Fijn hoe het allemaal in elkaar past. Ook de details zijn goed te horen, wat op een schijf als deze natuurlijk ook bijna noodzakelijk is. Gastbijdragen zijn ook te horen: Vorph, het Zwitserse Samael en Nick Holmes van Paradise Lost(Les Litanies De Satan en For a Voice like Thunder resp.) zijn daarbij de bekendste namen.

Rotting Christ is met de laatste releases goed uit de verf gekomen. Ze worden beter met de jaren, zoals een goede wijn zou je kunnen zeggen. Ik was aangenaam verrast door dit eindresultaat, dat eigenlijk alle verwachtingen inlost. De enige opmerking die ik kan maken is dat sommige riffs lijken te zijn gekopieerd van het vorige album (Katá ton Daímona Eaf?toú). Dat maakt niets uit want deze plaat gebruikt de elementen weer net iets anders en die vertalen zich in elk een mooi nummer. Het is dan ook zeker de moeite waard om deze plaat aan te schaffen. Deze Grieken zijn goed bezig. Nu maar even afwachten wanneer ze weer eens in de lage landen komen want ik wil deze mannen graag eens live zien.

Rotting Christ - Rituals

1. In Nomine Dei Nostri
  2. ? ???? (Ze Nigmar)