Eleventh Hour – Memory Of A Lifetime Journey

Eigen beheer, 2016

Met Italiaanse power metal is het altijd maar de vraag of je na afloop van de cd nog kunt spreken van trommelvliezen, of dat die membranen in je oren zijn gereduceerd tot de condooms van Edward Scissorhands. Vaak gaat de zang werkelijk door merg en been en trekt het, ongeacht hoe goed of slecht de muziek verder is, alle aandacht naar zich toe. Gelukkig zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Zo ontving ik onlangs de eerste plaat van Eleventh Hour; een band die bewijst dat er nog wel degelijk hoop is voor de Italiaanse metalscene.

Memory Of A Lifetime Journey, dat is de titel die het debuut van dit uit Bergamo (nabij Milaan) afkomstige kwintet meekreeg. Onder leiding van gitarist Aldo Turini, die overigens fantastisch kan spelen, wordt er ruim vijftig minuten muziek ten gehore gebracht die het best kan worden omschreven al symfonische, progressieve power metal. Het is lastig de band echt in een hokje te proppen, maar met invloeden van onder andere Kamelot, Serenity, Nightwish, Threshold en de eerste werken van Symphony X weten de meeste lezers wel uit welke hoek de muziek van de Italianen ongeveer komt.

Overigens hebben we hier niet te maken met de doorsnee metalband. Een aanzienlijk deel van Memory Of A Lifetime Journey is namelijk gevuld met ballads of mid-tempo nummers die bol staan van de orkestrale dramatiek. Zo zouden Here Alone en Sleeping In My Dreams rechtstreeks uit de soundtrack van een spaghettiwestern kunnen komen. Dik aangezette koperblazers, stuwende strijkers, een operazangeres met lekker veel galm op haar stem, alles zit er in. In bovenstaand nummer zijn in de intro en bridge ook dergelijke invloeden te horen, al worden ze hier gecombineerd met de metal die ook klinkt in onder andere Requim For A Prison en Sunshine’s Not Too Far, waarin het keyboard en de gitaar tijdens een duel elkaar op bizarre wijze te lijf gaan. Daarnaast worden ook invloeden uit de folkmuziek en zelfs de barok niet geschuwd, zoals te horen is in bijvoorbeeld Jerusalem.

Het debuut van Eleventh Hour is een plaat geworden die niet over één kam te scheren valt. Het is een album dat wat betreft tempo en sfeer alle kanten op slingert, maar toch wordt in elk nummer een zelfde soort sound gepresenteerd. Nergens krijg je de foute power metal te horen die je verwacht van de gemiddelde Italiaanse band in dit genre. Nee, Eleventh Hour maakt mooie luistermuziek in een mix die voor een plaat uit eigen beheer bijzonder professioneel klinkt. Petje af!

1. Sunshine’s Not Too Far
  2. Here Alone
  3. All I Left Behind