Arcana 13 – Danza Macabra

Arcana 13 – Danza Macabra
Aural Music, 2016

Horror en doom zijn geenszins nog een originele combinatie, maar de Italiaanse band Arcana 13 weet er nog iets interessants uit te slepen. Op het debuut Danza Macabra staan acht nummers, die elk zijn gebaseerd op en geïnspireerd door een andere Italiaanse horrorfilm van weleer (denk aan Susperia en La Maschera Del Demonio). Dit resulteert in acht nummers met duidelijk verschillende atmosferen en zelfs een cover van Goblins welbekende soundtrack van Susperia.

De doom die we te horen krijgen is van het fijne soort: hevig beïnvloed door zowel Black Sabbath als Pentagram, met hier en daar ook sporen van Blue Öyster Cult (geen doom, maar goed). De band slaagt met verve als het aankomt op het gebruik van riffs en dynamiek en het is een kwaliteit dat niet altijd voor de meest voor de hand liggende riffs wordt gekozen. Er wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van getokkelde passages, waardoor de atmosfeer vrij baan krijgt om dat typische horrorgevoel op te wekken. Minpuntje vind ik dat het totaalplaatje (inclusief productie) behoorlijk gladjes klinkt, maar dat kunnen we afschuiven op de Italiaanse herkomst van de band.

Het was erg makkelijk geweest om het geheel over de Hooded Menace-boeg te gooien en een grunt te gebruiken in combinatie met de horror en doom, maar in dat geval had de band jammerlijk gefaald. De old school riffs sluiten perfect aan op de zang en het is juist de heldere zang die het net die frisse wind geeft door de combinatie met de samples en de overduidelijke horror die de atmosfeer teweegbrengt. Af en toe gooit de band een redelijk tempo in de mix, voor doombegrippen dan in ieder geval, en dat versterkt het ouderwetse heavymetalgevoel op een goede manier.

Arcana 13 is een nieuwkomer, maar, mede door de ervaring van de muzikanten, maakt de band een solide eerste indruk. Danza Macabra is lang niet overal even sterk, met af en toe een flinke inkakker, maar dat wil niet zeggen dat dit niet een prima plaat is. Liefhebbers van ouderwetse doom en horrorfilms kunnen hier ongetwijfeld wat mee, ondanks de wat gepolijste indruk die ik van het album krijg. Voor de fans: de retro albumcover is ontworpen door niemand minder dan Enzo Sciotti en het past uitstekend bij het album.

Arcana 13 - Danza Macabra

1. Dread Ritual
  2. ArcaneXIII