Primeval Mass – To Empyrean Thrones

Primeval Mass – To Empyrean Thrones
Katoptron IX Records, 2016

Wat je zelf doet, doe je beter. Het lijkt wel alsof de Griek Orth die leuze in gedachten had toen hij de derde langspeler van Primeval Mass leven inblies. Op de vorige twee platen had hij altijd een zwarte metgezel binnen dit project, maar nu staat hij er alleen voor. Black metal is een genre dat wel vaker uit het brein van één persoon spruit, dus voor ons is dit allemaal niets nieuw.

Ook inhoudelijk klinkt dit bekend in de oren, maar toch heeft Primeval Mass lichtjes een eigen smoel. Neem de bijtende vocale agressie en chaotische gitaarlijnen van Mayhem ten tijde van Maniac en maak het allemaal iets waziger en repetitief en je komt al wat dichter in de buurt van deze stijl. Af en toe een beukend blackthrashstukje en wat pogingen tot psychedelische intermezzo’s geven daarnaast ook nog wat eigen kleur aan dit Griekse project. Dit alles wordt voorzien van een underground productie die er prima bij past.

Toch overtuigt Primeval Mass me niet volledig, want bepaalde stukjes komen me voor als wat ongecontroleerde agressie/chaos en de donkere melodieuze riffs die passeren, passen niet altijd. Tot slot zit er weinig afwisseling tussen deze nummers, waardoor je eigenlijk een klein uur nagenoeg dezelfde herrie te horen krijgt.

Goed voor even, deze stijl heeft wel zijn charme en ongetwijfeld zullen de fans van wat dit millennium verscheen door Mayhem ook beter omkunnen met deze snijdende en chaotische gitaren en bijtende slijmvocalen. Liefhebbers van de oude stempel moeten hier toch wat mee opletten, deze man zit niet echt op zijn Transsylvanische honger en heeft niet zo’n sterke band met Moeder Noorden.

Primeval Mass – To Empyrean Thrones

1. In Fiery Ascent
  2. For Astral Triumphs