Calamity – Imminent Disaster

Calamity – Imminent Disaster
Eigen beheer, 2015

Wat maakt thrashmetal zo gaaf? Zijn het de hoekige, galop-ritmische riffs? De met venijn uitgespuwde teksten welke met een hese scream worden gebracht? De felle, korte solo’s? Het antwoord moet zijn: een combinatie van alle genoemde factoren. Wanneer een der factoren ontbreekt, is dat vaak nog wel door de vingers te zien. Maar wanneer het aan meerdere zaken schort, de nummers weinig te bieden hebben en het geluid te weinig spreekwoordelijke ballen heeft, zakt een band al snel door het ijs. En dat is bij Calamity nu precies het geval.

Deze band uit Puerto Rico slaagt er op haar debuut niet in te overtuigen. Voornaamste punten van kritiek zijn de basgitaar die net te hard in de mix staat en het feit dat ze haar muziek veel te ingewikkeld wil brengen. Direct in opener Ripping The Sky schiet het alle kanten op. Net wanneer er een lekkere groove in wordt gestopt, houdt deze veel te vroeg weer op en strand het nummer simpelweg in een opeenstapeling van riffs. Helaas houdt men dit de hele cd vol. Alleen in Eye Of The Storm, wanneer het gas er even afgaat, ontpopt er zich een klein hoogtepuntje.

Daar komt nog bij dat de zanger een zwaar accent heeft. Waar het bij een band als Sodom nog wel zijn charme heeft, wordt het bij Calamity al snel storend. Wanneer het finalestuk This Is The End wordt ingezet, komt er een volmondig “god-zij-geloofd-en-geprezen” over mijn lippen. Eindelijk, het einde wordt ingezet.

Calamity probeert mee te doen met de grote jongens maar slaagt daar op haar debuut nog niet in. Muzikale raakvlakken zijn er nog het meest met de Duitse vakbroeders van Paradox ten tijde van Product Of Imagination. Ook die band heeft een lange weg afgelegd die met vallen en opstaan werd bewandeld. Dat de score een matige voldoende is mag dan ook vooral gezien worden als aanmoediging want ergens vallen de goede bedoelingen wel op enzijn er groeimogelijkheden. Maar dan moeten er wel flinke stappen gezet worden op compositorisch gebied en ten aanzien van het geluid.

Calamity - Imminent Disaster

1. Ripping The Sky
  2. Secret Unidentity