Forndom – Dauðra Dura

Forndom – Dauðra Dura
Nordvis, 2016

Sinds 2012 trakteert H.L.H. Swärd onder pseudoniem Forndom de wereld op donkere, soms bijna meditatieve folk en ambient. Sterk beïnvloed door de Scandinavische religie, natuur en folklore weet Swärd een gitzwarte, doch wonderschone sfeer op te roepen. Zo ook op zijn nieuwste werk Dauðra Dura. Tijd om ruim een half uur door de donkere Zweedse bossen te gaan dwalen.

Hoewel de muziek op Dauðra Dura prachtig is, gaat er non-stop een bepaalde dreiging vanuit. Het album duurt slechts vierendertig minuten, maar voelt toch loodzwaar aan. Het hieronder te beluisteren Resan is bezwerend, duister en mysterieus, met vocalen die zo goed in de mix zijn gezet dat ze je (geheel afhankelijk van je gemoedstoestand) óf naar hogere sferen brengen, óf tot waanzin weten drijven. Helemaal aan de andere kant van dat spectrum staat het ‘lichte’, afsluitende I Hels sköte, dat uit slechts enkele noten bestaat, welke een gesproken tekst dragen.

Svitjod, het meest ritmische (en langste) nummer op Dauðra Dura blinkt uit in herhaling. Goedbeschouwd luister je ruim zes minuten naar dezelfde klanken, en dat gegeven is eigenlijk ook de kern van het album. Geen lichte kost, en zéker niet vrolijk, maar bij tijd en wijlen wel erg mooi. Het album geef ik geen cijfer, daar het oordeel van de luisteraar geheel afhankelijk is van de stemming voor en tijdens het beluisteren. Ga er eens voor zitten en laat je middels Dauðra Dura wegvoeren naar Scandinavië. Voor wanneer het je hier op het moment nog niet koud genoeg was.

Forndom - Dauðra Dura

1. Nio na?tters led
  2. Den grymma ha?sten