RAM en Bliksem in Groningen

RAM en Bliksem in Groningen
Vera, 11 februari 2016

Donderdag in Groningen, dat betekent een heleboel studenten die op weg zijn naar hun favoriete kroeg om hun studiefinanciering achter te laten bij de barman/vrouw. Deze avond liepen er echter opvallend veel figuren die je niet onder de categorie student zal plaatsen. Gekleed in denim en leer werd al snel duidelijk dat een aantal metalheads zich verzameld had om een avondje de nekspieren te trainen. Het roemruchte Vera was vandaag de leverancier van een hoge dosis pure metal.

Zang Bliksem VeraGitarist Bliksem Vera

Om een uurtje of negen betrad het Belgische Bliksem het podium, waarbij als laatste een lief ogende dame opkwam, gehuld in een mooi zwart jurkje en met een tweetal biertjes in haar hand. Toen de band begon te spelen en zangeres Peggy haar mond opentrok, zagen we een heel andere dame op het podium staan. Een dame die, met de rest van de band, het publiek vanaf de eerste noten in haar grip had en dit ook, al zwaaiend met haar zwarte haardos, de hele show wist vol te houden. Ook de overige leden van Bliksem zetten een strakke set neer. De vraag wie er vanavond speciaal voor Bliksem was gekomen, werd massaal beantwoord door de vrij goed gevulde zaal.

Bliksem Vera

Toen, na een korte (bier-)pauze, het Zweedse RAM het podium betrad, was te merken dat het publiek niet gelogen had, want er waren toch aanzienlijk minder mensen in de zaal te vinden dan het geval was bij de voorganger. Hoewel de band zeer zijn best deed om het publiek te overtuigen, helpt het natuurlijk niet als je tot twee keer toe technische problemen ondervindt met je apparatuur. Ook het gegeven dat de scheurende gitaren, de beukende bas en drums en de zang minder goed doorkwamen, hielp niet echt mee. Als je dan ook nog vrij abrupt eindigt met je optreden, kweek je weinig goodwill bij het nog aanwezige publiek om de volgende keer toch weer te komen kijken.

RAM veraRAM Vera

Was RAM nou zo slecht? Nee. De band had vooral te maken met enkele technische problemen en een mindere geluidstechnicus. Zanger Oscar Carlquist deed erg zijn best om het publiek mee te krijgen en liet, als de techniek het toestond, ook horen dat hij over een goede strot beschikt. Verder had de band het niet echt getroffen met het voorprogramma, dat een uitstekende show heeft neergezet.

Foto’s: Reinder Kuilman