Xtort – Isolation

Xtort – Isolation
Eigen Beheer, 2016

Xtort is een nieuw gevormde Nederlandse band, die naar eigen zeggen een combi van industrial, new wave en EBM maakt met thema’s zoals eenzaamheid, oorlog, angst en verwarring. Xtort is ontstaan uit de overblijfselen van de eveneens Nederlandse industrial metalband HOER. De huidige bandleden zijn Dj Kaos en Dr Anonymous. Voorgenoemde dj is mij bekend van gothic/industrial en aanverwante feesten.

Recent bracht Xtort een eerste volledige album uit: Isolation. Benieuwd naar een industrial-album van eigen bodem, ben ik gaan luisteren. Het begint met een kort intro (Isolation). We horen een elektronisch vervormde stem en een al even elektronisch geluid dat aanhoudt en van toonhoogte wisselt. Op een gegeven moment komt hier een drumslag doorheen. Al snel blijkt dat hiermee de toon voor de rest van het album gezet is. Zowel de aanhoudende, van toonhoogte wisselende elektronische geluiden als de drumslag, keren regelmatig terug. De ‘zang’ is een gesproken stem. Ik hoor ook iets dat ver weg op een gitaar lijkt, maar wat duidelijk ook uit een computer komt. Verder is het aangevuld met allerlei geluiden (piepjes, sirenes). Hoewel het heel ritmische muziek is, gebeurt er soms iets in het ritme dat ik niet helemaal kan volgen. Het tempo ligt behoorlijk laag.
Invloeden die de bandleden zelf noemen, zijn onder andere Coil, Cabaret Voltaire en DAF. Ik hoor inderdaad gelijkenis met deze bands.

Mijns inziens is dit muziek waar geen instrument meer aan te pas is gekomen. Het is haast alsof ze over een keyboard beschikten en zoveel mogelijk sounds hiervan eens wilden proberen. Ik ben een liefhebber van electro, maar hier komt het niet uit de verf. Nog los van de hiervoor beschreven experimentele geluiden, is het veel te langzaam om ‘lekker’ te klinken of dansbaar te zijn; iets wat je wel verwacht van electro of industrial (zoals die zich tegenwoordig ontwikkeld heeft tenminste). Wat dat betreft klinkt het meer als (new) wave.
Voor de wave-liefhebbers onder ons is het dus wellicht de moeite waard om eens te proberen. Idem voor liefhebbers van experimentele elektro-muziek. Nieuw genre: experimental wave? Hoe dan ook ben ik benieuwd of Xtort door weet te breken met dit album.

Xtort - Isolation

1. Isolation
  2. Time