Desert Mountain Tribe – Either That Or The Moon

Suburban Records, 2016

Er is tegenwoordig geen gebrek aan psychedelische bands. Van de regelrechte aanbidding van de psychedelic sixties tot meer ambient georiënteerde en heavy psych bands: iedereen heeft een eigen straatje gevonden en is daar content mee. De Engels/Duitse band Desert Mountain Tribe valt in te delen in de eerste categorie, maar staat zeker stevig in de schoenen en voegt ook nog enkele poppy aspecten toe aan de mix. Nu is er dan het eerste album, getiteld Either That Or The Moon, waar al deze elementen ook weer de kop opsteken.

Typisch Britse psychedelica die niet alleen leent van oude meesters als Pink Floyd, maar ook duidelijke elementen van de hedendaagse scene verwerkt in de muziek. Daarnaast zijn er ook diepe sporen van Britpop te vinden, met voornamelijk de akkoordprogressies en de sound en melodieën van de vocalen die hier naartoe neigen. De mix werkt bijzonder goed, met de poppy akkoorden die verdwalen in de psychedelische waas van de effecten, met daar overheen de, bij vlagen nasale, zang. Dit alles wordt begeleid door originele basriffs en stuwende drumpartijen, die stevig doordreunen, maar nergens repetitief genoeg worden om transopwekkend te zijn.

Ondanks het zware gebruik van effecten, behoudt het album een behoorlijk heldere sound. Misschien komt het door de wat hoge zang, misschien is het de ruimte die de muziek heeft om te ademen: er is een goede balans tussen de poppy kwaliteit en het space-gehalte en het is interessant om te horen hoe de band met deze balans speelt. De invloeden uit de jaren zestig spelen hier ook zeker een rol in, door ook meermaals duidelijk te refereren aan vroege bands als The Beatles.

Of het nu de grootse partijen van Midnight Sky of de stuwende grooves van Take A Ride zijn: de manier waarop Desert Mountain Tribe de intense en psychedelische atmosfeer weet te verweven met de overduidelijke popmentaliteit, is uitermate knap en uitgekiend. Feit is dat je bij het luisteren naar Either That Or The Moon wordt meegezogen in een stroom van psychedelische vibes en pakkende riffs, waarbij de rest van de wereld even aan je voorbij schiet. Het staat buiten kijf dat de zang van Meneer Balls een specifieke smaak is, maar mij bevalt het prima. Ik heb zomaar een vaag vermoeden dat we deze heren mogen verwachten op Eindhoven Psych Lab en in dat geval sta ik vooraan.

Desert Mountain Tribe - Either That Or The Moon

1. Feel The Light
  2. Take A Ride