Snowburner – Future Primitive

Snowburner – Future Primitive
Freebird Records, 2016

Het Leidense Snowburner is een door blues geschoeide stonerband. Vier jaar geleden verscheen hun eerste EP en nu dan het debuutalbum, genaamd Future Primitive. De band heeft muzikaal een flinke groei doorgemaakt sinds die EP, wat zich toont in de hapklare brokken op dit album. Afgelopen zaterdag was de albumrelease in Gebroeders de Nobel, waar de band een prima show voor een goed gevulde zaal speelde.

Verwacht niet al te veel originaliteit van Snowburner, maar wel een flinke dosis energie en ongecompliceerde bluesy rock. Future Primitive bestaat uit tien nummers, die allemaal inklokken onder de vier minuten, twee uitzonderingen daargelaten. Wat vanaf de eerste tonen van het album opvalt, is dat de band erg veel wegheeft van het oudere werk van The Sword. Een behoorlijk aantal van de riffs is duidelijk gebaseerd op de grooves die op albums als Age of Winters te vinden zijn (wat ik overigens prima vindt, hoe erg sommige mensen ook de pleuris hebben aan The Sword). Ook de zang van Jop Hoekstra heeft wel wat weg van J. D. Cronise, met een soms monotone en nasale toon (ook absoluut niet erg).

Goed, prima plaat dus, maar om te zeggen dat het geen zoden aan de dijk zet, is een understatement. Daar komt bij dat de productie verre van optimaal is. De gitaren zijn goed naar de voorgrond gebracht, maar drukken de drums af en toe wat weg, om over de zang nog maar te zwijgen. Zodra die enigszins de hoogte in gaat, wordt hij weggedrukt door de gitaarpartijen, die overigens bulken van het laag. Hier komt dan wel een pluspunt van de productie in beeld, want de bas snijdt ondanks die hoeveelheid laag prima door de mix, wat de riffs zeker goed doet.

Het debuut van Snowburner heeft geruime tijd op zich laten wachten. Een prima plaat, die het zeker niet in de laatste plaats moet hebben van de energie en het enthousiasme. De riffs blijven lang niet altijd hangen en ik moet bekennen dat ik Future Primitive niet erg vaak zal draaien, maar live staat de band zijn mannetje met deze nummers. Voor liefhebbers bluesy stoner zonder poespas.

Snowburner - Future Primitive

1. Blizzards of Gain
  2. Ride The Tide