Funeral Tears/????? ?????? – Frozen Tranquility

Satanath Records, 2015

Over het benoemen van genres en het plaatsen van bands in die hokjes bestaat veel verwarring. Zo ook op de split Frozen Tranquility, waar zogenaamd twee ‘funeral doom’ bands hun kunsten op zouden vertonen. Dit gaat nog wel op voor Funeral Tears, dat misschien iets aan de snelle kant is, maar los van dat een hoop van de kenmerken van het genre afvinkt. ????? ?????? daarentegen, is een mengelmoesje en niet goed in te delen. Laten we dat genre dus maar laten voor wat het is en ons concentreren op de muziek.

De bands hebben om de beurt een nummer op de split gezet, maar voor het gemak ga ik het hier per band behandelen. ????? ?????? trapt af met het langste nummer en zet de toon voor de drie nummers die van deze band gepresenteerd worden. Om nog even terug te komen op het gezeur over genres: deze band maakt een soort post-black met een veel keyboards en de slepende aspecten van funeral doom. Verreweg de sterkste band op deze split, zowel qua materiaal als productie, geven ze een wat verloren indruk. Muzikaal wordt er telkens een weg ingeslagen, die dan vervolgens weer wordt verlaten, wat vaak verwarrend werkt. Toch heeft de band af en toe zijn momenten en het openende nummer, ??????? ???????, mag er zijn.

De andere band op deze split is Funeral Tears, een band die het behoorlijk simpel houdt. Zoals gezegd een tikje snel voor funeral doom, maar dat mag niet uitmaken. Het is al snel duidelijk dat Nikolay Seredov, het meesterbrein achter dit project, erg boos is en dat komt vooral over in zijn vocalen. De muziek heeft wat moeite om die sfeer bij te benen, want het hardste aspect hier is de enorme laag reverb die over het drumstel is gegooid. De productie valt door het rommelige karakter behoorlijk tegen en de riffs zijn niet meeslepend genoeg om de aandacht vast te houden. Als er wat aan geslepen wordt, valt hier vast nog iets van te maken, maar in deze hoedanigheid is het niet bepaald fijn luisteren.

Twee bands dus, met ieder hun eigen makken. Liefhebbers van funeral doom kunnen dit beter achterwege laten en ik zou eigenlijk niet weten aan welke groep luisteraars ik dit wel zou moeten aanbevelen. Frozen Tranquility is een behoorlijke zit en, ondanks de aardige elementen die er te vinden zijn, een saaie bedoening, die ik zelf niet snel nog een keer op zal zetten.

Funeral Tears/????? ?????? - Frozen Tranquility

1. ????? ?????? – ??????? ???????
  2. Funeral Tears – ???????? ?? ????? ?????????