New Keepers Of The Water Towers – Infernal Machine

Listenable Records, 2016

De Zweedse band New Keepers Of The Water Towers is toch redelijk productief geweest vanaf het begin en heeft in die productiviteit als entiteit een behoorlijke muzikale verandering ondergaan. De band is namelijk steeds meer richting de meer progressieve en kosmische hoek aan het dwalen en dat is op het nieuwste album, Infernal Machine, niet anders. Uitgesponnen en atmosferisch, neemt het album ons mee op een lange trip met intrigerende ritmes naar ruimtelijke sferen.

Opener The Forever War is een beetje zeurderig en moet het vooral hebben van de lange outro, waarna het album pas echt tot zijn recht komt. Tracks Over Carcosa schotelt ons een eindeloos herhalende riff voor, die samen met de stuwende drums voor een trippy atmosfeer zorgt. Ook hier wordt het einde van het album weer uitgeleid door een lang outro, dat volledig op de schouders van de keyboards rust. Hierna blijft het album in de ontspannen, doch broeiende atmosfeer met Tachyon Deep, waar bijna tribale drums de trans gaande houden. De vage gitaarpartijen en zweverige vocalen zijn perfect op hun plek en houden het nummer interessant.

Het album landt eigenlijk niet meer op aarde na de outro van dat eerste nummer en dat is helemaal prima. Gedurende de luisterbeurt vechten de bezwerende ritmes en de uitdijende effecten om de hoofdrol en die maken Infernal Machine dan ook tot een waar plezier om naar te luisteren. De productie draagt daar niet in de laatste plaats aan bij, want ondanks de kosmische brei die wordt gecreëerd, is alles goed hoorbaar. De zang duikt, wanneer nodig, goed in de riffs, met ook de nodige effecten erover. Nergens stoort dit echter, want het is al snel duidelijk dat de vocalen hier zeker niet de hoofdrol spelen.

Als we dan via het doomy Jorden en meeslepende This Infernal Machine aankomen aan het eind van deze trip, kan ik alleen maar constateren dat ik meer wil. New Keepers Of The Water Towers heeft weer een subliem album afgeleverd en heeft zichzelf daarbij weer verder ontwikkeld dan voor mogelijk werd gehouden bij het vorige album. De band staat dit jaar wederom op Roadburn en zal ongetwijfeld het een en ander van dit nieuwe materiaal spelen. Mocht het oude werk nog geen reden zijn om te gaan, dan is deze fantastische trip het zeker wel.

New Keepers Of The Water Towers - Infernal Machine

1. The Forever War
  2. Tracks Over Carcosa