Solution .45 – Nightmares in the Waking State: Part I

AFM Records, 2015

Zes jaar geleden was collega Bart helemaal in zijn nopjes met For Aeons Past, het eerste wapenfeit van ‘supergroep’ Solution .45. Een aantal weken geleden viel bij mij opvolger Nightmares in the Waking State: Part I op de deurmat. Een plaatje dat er gelikt uit ziet, met gevestigde namen in de albumhoes uit bands als Miseration, Scar Symmetry en Stratovarius.

Een verwijzing naar dergelijke bands doet moderne metal op hoog tempo verwachten, en dat is in een notendop dan ook precies wat Nightmares in the Waking State: Part I laat horen. Verwacht vooral veel Scar Symmetry, aangevuld met invloeden van Soilwork en At The Gates, met in de vorm van Christian Älvestam een vocalist die niet alleen graag zijn longen binnenstebuiten schreeuwt, maar ook nog best aardig kan zingen. Overigens is zijn cleane stem wel iets waar ik flink aan moest wennen. Hoewel de zanglijnen op zich prima bij de muziek passen, hoor ik liever grunts op de melodische death die Solution .45 voorschotelt. Een hoop van de agressie gaat namelijk verloren met de soms wat monotoon gezongen scheermesteksten van Älvestam.

Gitarist Jani Stefanovic’ naam staat achter elke song in het artwork, en de man mag dan ook in vrijwel ieder nummer schitteren met een gierende solo. Duidelijk geïnspireerd door een aantal grootheden uit de power metal pingelt de Zweed alsof het niets is het album vol onnavolgbare, doch uiterst melodieuze lijnen, waar menig snarentrekker een puntje aan kan zuigen. De combinatie van loodzware death en metalcore, en lichtvoetigere power metal in de solo’s werkt verfrissend, zonder ook maar een moment aan geloofwaardigheid of ‘metaalheid’ in te moeten leveren. Nightmares in the Waking State: Part I is geen plaat geworden die je even als achtergrondmuziek op zet, maar slaat vakkundig alle tanden uit je smoel met een muur van moderne (melodische) death metal. Wie de slijmerige kutballad In Moments of Despair overslaat, krijgt gewoon een uur lang uiterst degelijk gitaargeweld voor zijn kiezen. Aanrader!

1. Wanderer from the Fold
  2. Perfecting the Void
  3. Bleed Heavens Dry