Amon Amarth – Jomsviking

Amon Amarth – Jomsviking
Metal Blade Records, 2016

De tijd dat iedereen reikhalzend uitkeek naar een nieuw album van Amon Amarth lijkt definitief voorbij. Deceiver of the Gods was een verdienstelijke plaat, maar kon toch weinig potten breken. Wie hoopt dat Jomsviking het tij kan keren, heeft aan één blik op het artwork voldoende om te zien dat Amon Amarth gewoon verder doet met wat het ondertussen al meer dan twintig jaar doet: melodische, catchy en steeds voorspelbaardere deathmetalmuziek spelen.

Wie zich afvraagt hoe de nieuwste van Amon Amarth klinkt, kan de vorige van Amon Amarth beluisteren, of degene daarvoor. Aan de magische formule van deze Zweedse Vikingen is niets veranderd. Melodische leads worden gecombineerd met efficiënt drumwerk (het is na zeventien jaar trouwens niet langer Fredrik Andersson achter de kit) en de growls van Johan Hegg. Ze mikken hierbij steevast op maximale catchiness met schijven die geschreven worden in functie van steeds grotere podia (First Kill, On A Sea Of Blood, The Way Of Vikings). Meer dan ooit tevoren vertelt elk nummer een verhaaltje dat kan meegebruld worden.

Klinkt allemaal als dolle pret, ware het niet dat Amon Amarth het al jaren doet en al veel beter heeft gedaan. De meligheid ligt er nu zo dik op dat onze stoere vikingvrienden zich zelfs aan een heel flauw drinklied hebben gewaagd (Raise Your Horns), heel catchy, maar wel een dieptepunt in hun carrière als deathmetalband.

Misschien moeten we Amon Amarth niet langer als deathmetalgroep zien, maar hen definitief klasseren als power metal met hardere vocalen. Een hypothese die wordt bevestigd door de cameo van niemand minder dan Doro op het hemeltergende A Dream That Cannot Be. Niet alleen vind ik haar vocale bijdrage geen meerwaarde, het nummer zelf is tekstueel en muzikaal zo ver verwijderd van het Amon Amarth dat meer dan tien jaar geleden de metalwereld veroverde.

Ja, er staan leuke schijven op Jomsviking, nummers die je na enkele minuten kan staan meebrullen en waar je lekker op kan headbangen. Er is echter geen enkel nummer dat de band niet al eerder en beter heeft gemaakt. Amon Amarth is er niet in geslaagd zichzelf heruit te vinden en verliest terug een beetje relevantie in de extreme metalwereld.

Amon Amarth - Jomsviking

1. First Kill
  2. Wanderer