Psychedelic Witchcraft – The Vision

Psychedelic Witchcraft – The Vision

Soulseller Records, 2016

De hele occulte rockscene is ontploft en inmiddels leven we in de nasleep daarvan. Een overduidelijk negatief gevolg daarvan is de twijfelachtige kwaliteit van veel acts in die scene. Het is dan ook erg kwalijk als een band denkt te kunnen zeggen dat er een onaangeboorde bron uit de muziekgeschiedenis wordt aangeboord (of een zogenaamd onaangeboorde bron qua imago), terwijl er al tientallen andere acts mee aan de haal zijn gegaan. De band in kwestie is Psychedelic Witchcraft uit Italië, met aan het hoofd Virginia Monti.

Wat is hier nu aan de hand? De muziek is prima uitgevoerd, ondanks dat het dezelfde herkauwde, afgezaagde riffs zijn die ik al minstens tien keer eerder heb gehoord en de composities ontzettend oninteressant zijn. Het geluid is erg dun en wat klinisch, maar de uitvoering is technisch gezien in orde en de band produceert af en toe echt wel toffe riffjes (War). Ook de wat meer atmosferische passages worden dynamisch gezien goed uitgevoerd, met wat cliché getokkel en een terughoudende ritmesectie.

Afgezaagde muziek is tot daar aan toe, daar hebben veel bands last van. Het probleem van Psychedelic Witchcraft ligt bij de vocalen. Virginia Monti klinkt als een derderangs Jex Thoth met een enorm klein bereik en een ontiegelijk zwaar accent, dat werkelijk waar tenenkrommend is. Dan zijn er uiteraard ook nog die bijzonder gênante kinderen-van-satan-kom-naar-de-sabbat-teksten, die toch echt ongeïnspireerd overkomen.

Niet erg best dus dit Psychedelic Witchcraft en zoals je kunt raden aan de hand van deze recensie, komt dat doordat het geheel erg afgezaagd is. Dat geldt zowel voor de muziek als de vocalen, maar vooral die laatste spelen daar een belangrijke rol in: geen moeite om er iets uit te halen en vooral ook weinig karakter. Het voornaamste advies aan de band is om een genre aan te boren dat daadwerkelijk vergeten is, want in tegenstelling tot de muziek op dit album, valt daar misschien wel wat te halen met de belachelijke claim met betrekking tot authenticiteit die de band doet. Verschrikkelijk dat een band dit bijzonder durft te noemen, zeker als als het leeuwendeel rechtstreeks gejat is van bands die iedereen kent.

Psychedelic Witchcraft - The Vision

1. A Creature
  2. Witches Arise