Seta – Stupide Abitudini

Seta – Stupide Abitudini
Atomic Stuff Records, 2016

In het Portugees is het pijl. In het Italiaans is het zijde. In het Spaans paddenstoel. In het Arabisch stoppel. Je moet Seta eens in een willekeurige taal laten vertalen door Google Translate, de pret kan niet op.

Pret die je alvast niet zal beleven aan het tweede album van deze zijdezachte Italianen. ‘Domme gewoontes’ heet dat en ook dat is een treffende benaming. Deze Italianen houden er namelijk een heel domme gewoonte op na: hun ritmeloze gitaar zo sponzig en meewarig mogelijk laten meesoppen in de basgolven. Echt, zo week heb je een distortiongitaar nog nooit gehoord. Dit heeft de slagkracht van gesmolten mascarponekaas. Te soft voor softrock, net als de trage en zoutloze solo’s waarmee ze de sleur trachten te breken. Het zal eerder de sleur zijn die hen breekt, zo braaf en vetarm is de gitaar.

Nochtans zorgen luminante electrostimuli en scheppende synths voor een soort opgetogen, positieve vibe. Hetzelfde voor de man die erin lukt om niet al te nasaal Italiaans te zingen. Hij snuift er best meeslepende melodieën met intonatie uit, maar wat zijn die zanglijnen zeemzoet en poppy! Zanglijnen die je als lezer van een zine als Zware Metalen net niét wil horen, dachten we zo. Daarenboven kent het kunstje met de electrospulsen en victorie kraaiende synths nauwelijks variatie in geluidskeuze en is ook dat bijgevolg snel achterhaald. Je zal eerder een kabouter op een paddenstoel zien zitten, die z’n stoppelbaard schoonveegt met een zijden zakdoek met een pijl erop, dan dat we deze ooit nog opleggen.

Seta-StupidiAbitudini

Tracklist

1. Il Mio Respiro