The Golden Grass – Coming Back Again

The Golden Grass – Coming Back Again
Listenable Records, 2016

Er is een enorme hoeveelheid aan bands die de zeventiger jaren proberen op te wekken met hun muziek. Een hoop geslaagde pogingen, maar ook veel bands die genadeloos door de mand vallen als ze proberen mee te liften. Een authentiek geluid is van het grootste belang en dat ligt echt niet alleen aan eventuele vintage apparatuur die een band gebruikt. Sommige bands weten gewoon hoe het totaalplaatje moet klinken voor een optimale beleving van de meest glorieuze tijd der hardrock en een van die bands is The Golden Grass.

The Golden Grass is alweer toe aan het tweede album, terwijl het zelfgetitelde debuut nog behoorlijk vers in ons geheugen ligt. Met de toepasselijke titel Coming Back Again maakt de New Yorkse band een welkome terugkeer na een zeer korte periode van rust. Erg is die korte pauze bepaald niet, want dit album ligt perfect in een lijn met het debuut: groovende riffs, heerlijke, trippy solo’s en bovenal een buitengewoon ontspannen atmosfeer. Dit zijn de ballen van de jaren zeventig met het hippiegehalte van de Zomer der Liefde.

Niet alleen worden we getrakteerd op pakkende nummers als Get It Together, maar er is ook ruimte voor uitgesponnen psychedelica met een nummer als Shadow Traveler. Halverwege het album wordt even rust genomen van alle uitbundige positiviteit met het sfeervolle Hazy Daybreak, waar tokkelende gitaren en psychedelische elementen vechten om de aandacht. Hierna worden we weer opgezogen in de stampende rock ’n roll met Down The Line, dat uit elkaar lijkt te klappen met energie. Het is een hommage geworden aan alles wat de jaren zeventig betekenen op hardrockgebied, met zowel dampende passages die grooven als een tiet tot een terughoudende, psychedelische bridge.

Het moge duidelijk zijn wat je kunt verwachten bij het beluisteren van Coming Back Again. Geen moment wordt afgeweken van het authentieke geluid dat we zo goed kennen uit de jaren zeventig, maar tegelijkertijd verveelt The Golden Grass geen moment. Een album vol boogie, atmosfeer en een grote dosis liefde als kers op de taart. De ultieme soundtrack voor een zonnige, luie zomer.

The Golden Grass - Coming Back Again

1. Get It Together
  2. Reflections In The Glass