Colossus Fall – Hidden Into Details

Colossus Fall – Hidden Into Details
Eigen Beheer, 2015

Colossus Fall is een Zwitserse band die blijkbaar niet al te veel tijd in promotie steekt. Vorig jaar kwam in september Hidden Into Details uit, maar de band komt nu pas fatsoenlijk met het debuut naar voren. Het is een allegaartje van veel stijlen geworden, waarbij de nadruk ligt op sludge en hardcore. In negen relatief korte nummers (het album duurt krap een half uur) krijgen we een zompige, stampende en een wat monotone indruk van de band.

Colossus Fall laat er geen gras over groeien en dendert met Rise Of Adrenaline gelijk volle kracht vooruit. Het nummer zet de toon voor de rest van het album want er blijkt eigenlijk bar weinig variatie in de muziek te zetten. Ieder nummer klinkt ongeveer als een hardcore band die tegelijkertijd Converge en het oudere Mastodon probeert te coveren. Zeker niet verkeerd, ware het niet dat de individuele nummers wat ongeïnspireerd overkomen en de band zichzelf helpt met makkelijke clichés om de boel op gang te houden. Wat, werkelijk waar, het bloed onder mijn nagels vandaan haalt is het constante gebruik van breakdowns (weliswaar wel sneller dan de gemiddelde metalcore band). Hoewel ik me er van bewust ben dat dit een kwestie van smaak is heb ik bij Colossus Fall regelmatig het idee dat deze elementen geforceerd tussen de riffs zijn gepropt.

Gelukkig is het niet allemaal matig, want nummers als Visions Of Inhumanity en Nonversation bevatten bijvoorbeeld leuke riffs. Daardoor is Hidden Into Details geen slechte plaat geworden, maar is het geheel wel wat saai en geforceerd. Er mag duidelijk aandacht aan het schrijven van nummers besteed worden, want het album hapert te veel, ondanks de prima groove van bepaalde riffs. Niet zo’n sterk debuut, maar laat de band het vooral nog een keer proberen.

Colossus Fall - Hidden Into Details

1. Rise Of Adrenaline
  2. The Errorist