Thunderstone – Apocalypse Again

Thunderstone – Apocalypse Again
AFM Records, 2016

Een goeie 2 à 3 procent van mijn luistertijd, die gaat naar power metal. Je kunt dat weinig vinden, maar op zich is dat best veel. Zeker als je weet dat het meestal dezelfde bands zijn die de revue passeren. Sonata Arctica eerste paar platen, Masterplan (idem), Orden Ogan, Dragonforce, een paar albums van Hibria, Twilightning, Pretty Maids, Heavenly, Edguy en Stormawarrior … en Thunderstone. The Burning uit 2004 is een must have voor iedere power en heavy metal fan, en ook de andere albums zijn het beluisteren waard. Ik was in ieder geval heel erg benieuwd naar deze nieuwe plaat, zeker omdat de originele zanger Pasi Rantanen terug is in de line-up. Ook aan de drumkit nam er een verse slagman de stokken in handen.

Heerlijk, dat herkenbare zanggeluid, soms kan dat echt deugd doen. Thunderstone gaat opnieuw de zangerige kant op en ondersteunt zijn voorman volledig en volmondig met gladgestreken catchy gitaarwerk en uptempo powermetalwerk zonder progressiviteit. Big deal, Thunderstone is opzwepend en virtuoos, dat is de reden waarom ik verliefd werd op deze band. Inhoudelijk is het een stuk minder persoonlijk, veeleer fantasierijk en avontuurlijk, maar ik neem het graag voor lief. In vergelijking met de laatste albums is de groove bijna volledig verdwenen, en ook het moderne gevoel is weg. Dit is een terugkeer naar de roots, met oog (lelijke hoes zeg, was het budget op??) en oor voor gezwinde power metal en de doenbare melodramatische midtempo refreinmeezingers.

Natuurlijk is het geen klassieker in wording, daar is het nog te vroeg voor – of te laat voor – afhankelijk van jouw perspectief. Het is in ieder geval een wedergeboorte, of een nageboorte – wederom afhankelijk van jouw perspectief. Mij kunnen deze Finnen in ieder geval opnieuw bekoren met hun snelle nummers, en zelfs enkele midtempo krakers kunnen mij krijgen door hun muzikaliteit. Dat is uitzonderlijk. Genretopper!

Thunderstone

1. Veterans of the Apocalypse
  2. The Path