Furze – Baphomet Wade

Furze – Baphomet Wade
Freshtea, 2016

Furze is raar. Maar dat wist je natuurlijk al, anders zou je deze recensie waarschijnlijk niet aanklikken. De Noorse weirdo is terug met het zesde album, waarop de trage koers van de afgelopen jaren achter wordt gelaten en terug wordt gegrepen naar het oudere werk van de band. Baphomet Wade is de naam van deze plaat en er is weer genoeg rarigheid en frivoliteit aanwezig om de luisteraar de komende tien luisterbeurten op het puntje van zijn stoel te houden.

Wat direct opvalt aan Baphomet Wade, is hoe lekker de boel rammelt. De drums vertonen geen rare fratsen, maar doen de old school manier van drummen eer aan. Het gitaarwerk is afwisselend (op het hyperactieve af), met een enorme verscheidenheid aan riffs en atmosferen. De muziek komt regelmatig springerig en frivool over, maar dat betekent niet dat het ook maar enigszins positief aanvoelt. Sterker nog: het afwijkende karakter onderstreept de nare, onheilspellende sfeer.

Dat afwijkende karakter is overigens iets waar je wel mee overweg moet kunnen en het is dan ook zeer begrijpelijk als luisteraars afhaken op de rare keuzes (ik ga er vanuit dat het keuzes zijn) die het album tekenen. Het album staat ook bol van de invloeden die normaal niet snel in verband worden gebracht met de rare karaktertrekken van een band als Furze. Zo is er het nummer Goat Cyclus, waar ik bij het refrein sterk aan Blasphemy moet denken. Maar ook One Night Before The Other bevat typische, punky invloeden die toch behoorlijk uit de toon vallen. Toch weet meneer Reaper de invloeden goed te integreren in zijn allegaartje van muziekstijlen en dat leidt tot een consistent album (voor zover daar sprake van kan zijn bij Furze).

Furze zal, zoals gewoonlijk, weer de nodige tweedeling veroorzaken met Baphomet Wade. Er zijn nu eenmaal keuzes die wat slechter zullen vallen (ik noem de productie) en er zullen ook keuzes zijn die wat vertrouwder zijn en meer in de smaak vallen (het in absurditeit verpakte occultisme). Uitgangspunt is dat dit een prima album is, maar ik smacht niet bepaald naar meer. Oh, en wat een spuuglelijke albumcover.

Furze - Baphomet Wade

1. Sathanas Is Here…
  2. Goat Cyclus