Tremonti – Dust

Tremonti – Dust
Fret12 Records, 2016

Mark Tremonti heeft zijn sporen ruiterlijk verdiend in de metalwereld. Eerst als gitarist van Creed, later bij Alter Bridge en sinds 2012 timmert hij ook solo goed aan de weg. De vorige cd (Cauterize) stamt uit juni 2015 en nog geen jaar daarna verschijnt nu Dust. In de tussenliggende tijd toerde hij ook nog. Het doet de vraag rijzen of Dust geen haastklus is geworden.

Nou, als dat het geval is dan kan Mark Tremonti beter elke keer op deze manier werken. Dust doet in kwaliteit namelijk niet onder voor zijn voorganger. Waar het bij Cauterize nog enkele luisterbeurten vergde voordat de nummers bleven hangen, grijpen deze op Dust direct naar de keel. Er is duidelijk tijd gestoken in nummers met een kop en staart waarbij het ook nog gelukt is om de kwaliteiten van het gitaarspel optimaal tot uiting te doen komen. Zoveel wordt al duidelijk in opener My Last Mistake. Geen oeverloos gepiel of onnodige trucjes om de boel op te vullen. Nee, elke noot die de man speelt is raak en daarbij vertellen de solo’s vaak een verhaal op zich.

Zoals gezegd, het melodieuze aspect is op Dust verder uitgediept en verbeterd. Het duidelijkst wordt dit in een rustig nummer als Betray Me. De frustratie die ongetwijfeld een bron van inspiratie vormde bij het schrijven, is op een krachtige manier omgezet in iets moois. Het tweede deel van Dust is iets rustiger geworden en dat kan een verbeterpuntje zijn: Tremonti kan de felle en snellere nummers beter afwisselen met die waarin wat gas teruggenomen wordt. Het zou de dynamiek ten goede komen.

Verder niets dan lof voor hetgeen er op Dust staat. Mark Tremonti is een gitarist die ook vocaal zijn mannetje staat. Hoe vaak hebben we dat anders gezien? Complimenten, ook op dit gebied! Het afsluitende Unable To See vormt een subtiel eerbetoon aan Randy Rhodes en is daarmee een van de hoogtepunten. Kon je voorgaand werk van Tremonti waarderen, dan kun je ook Dust blind aanschaffen.

Tremonti - Dust

1. My Last Mistake
  2. The Cage